How to

Drukke en chaotische dagen? Een ochtendroutine zorgt voor energie en focus

Een dagelijks terugkerende ochtendroutine geeft sturing, rust en energie aan je dag. Het is niet voor niets dat veel succesvolle mensen ‘s ochtends de dag starten met een routine. Als een drukke vrouw met veel op haar bordje is het ook voor jou belangrijk om je ochtenden met intentie en structuur te beginnen.

Either you run the day, or the day runs you. You choose.

Tijdens een ochtendroutine neem je de tijd om stil te staan bij je binnenwereld en in het hier en nu te leven, twee essentiële gewoontes als we het hebben over energie management. Wil en doe je veel op een dag? Dan zou het managen van je energie een absolute prioriteit moeten zijn. Zonder energie kom je namelijk niet vooruit.

Starten met een ochtendroutine? Hierbij 5 voorbeelden van gezonde gewoontes waarmee je morgenochtend kunt starten.

Zorg voor een opgeruimd huis en kies een vaste plek voor jouw routine

Niks zo fijn om ‘s ochtends in een opgeruimd huis beneden te komen, dus maak er een gewoonte van om ‘s avonds voor je naar bed gaat de woonkamer schoon achter te laten. Dat zorgt voor rust in de ochtend. Je brein houdt ontzettend van herhaling + herkenning en het helpt om je ochtendroutine te koppelen aan een plek. Maak bijvoorbeeld een ruimte in huis waar je de Selfcare Journal legt, je favoriete spray, yogamat en kaars en drink daar ‘s ochtends een glas (heet) water voor je aan de dag begint. Fijne sprays voor in de ochtend zijn: Energizing, New Moon en Be Zen spray. Of gebruik een roller om de geur langer bij je te dragen. Kies voor Let it Flow, Keep Your Focus of Go Love Yo’ Self.

Houd die telefoon zo lang mogelijk van je vandaan

Het liefst wil je zo lang mogelijk bij je eigen energie blijven. Het lezen van apps, e-mails en instagram berichten brengt je over het algemeen verder weg van jezelf – het zorgt voor een verlies aan focus. Prima om je telefoon te gebruiken voor een (yoga) workout of meditatie, maar blijf weg van berichten die je afleiden en een gevoel van chaos creëren.

beweeg je lijf om het bloed te laten stromen

Beweging maakt je lijf en brein wakker, het zorgt dat je bloed stroomt en je je actief voelt. Kies voor een bewegingsvorm die past bij jou. Geen tijd is geen excuus, zelfs 10 minuten dansen of jumping jacks geeft al een kick-start aan je dag. Loop, als je vanuit huis werkt, toch een rondje buiten voor je achter de computer stapt. Daglicht is essentieel voor je gezondheid, net als frisse lucht. Een dagelijkse ochtendwandeling schijnt ook je creativiteit aan te zetten. Wissel het luisteren van podcasts tijdens je wandeling af met dagen waarop je niets luistert. Je hebt gedurende de dag al zoveel prikkels te verwerken en juist in stilte geef je je geest de kans om gedachtes te sorteren.

In Astro & Ayurveda in Business vind je 3 vooraf opgenomen 20 minuten barre workouts om de dag met ene kick-start te beginnen. Hier vind je meer info over dit programma voor carrière tijgers en onderneemsters. 

schrijf je intentie van de dag op

Schrijven is een manier van helderheid creëren. Wat word je focus van de dag? Welke energie wil je mee de dag innemen? Schrijf het op zodat het meer beklijft. Iedere dag is een kans op een nieuwe start. Houd het schrijven simpel, schrijf bijvoorbeeld iedere dag 1 woord in de Selfcare Journal of geef steeds antwoord op dezelfde vraag. Voorbeelden van vragen zijn: wat heb ik vandaag nodig? Wat wil ik vandaag geven? Welke positieve energie geef ik vandaag? Welke impact wil ik maken?

maak een to do lijst en besluit wat je top 3 prioriteiten zijn

Hoe vaak lukt het jou om alle taken van je to do lijst af te werken? En als het niet lukt, welk gevoel geeft dat je dan? Als we het hebben over energie management en focus is het zó belangrijk om realistisch te zijn en ruimte te geven aan dat wat wel lukt. Iets wat in je hoofd blijft dwarrelen als iets wat je zou moeten doen, maar wat niet lukt lekt kostbare energie. Probeer liever dit -> Schrijf ‘s ochtends alles wat in je hoofd zit als taak op, kies van deze lijst elke dag een top 3 van échte prioriteiten en zorg dat je die hebt afgerond aan het eind van de dag. Dit geeft een goed gevoel en helpt je in overvloed te denken. Bijkomend voordeel is dat je meer rust gaat ervaren, je kunt namelijk beter ontspannen op het moment dat je dat gevoel van afronding ervaart.

Selfcare Journal
Selfcare Journal

 

LEES OOK