Ayurveda

3 Life Changing Tips: Ayurveda voor meer energie

Het is niet alleen mijn missie om Selfcare zo makkelijk mogelijk voor je te maken. Ook de leer van de Ayurveda, die soms best ingewikkeld oogt, wil ik versimpelen. In dit artikel deel ik 3 tips die je direct kunt toepassen en die een groot verschil maken in je energieniveau, spijsvertering en algemene gezondheid.

Hoe en wat je drinkt

Water is een essentiële levensbehoefte, maar teveel of te weinig water is ongezond. Binnen Ayurveda ben je niet wat je eet, maar wat je verteert. Jouw spijsvertering bepaalt hoe je je voelt en wat je energie is, je hele lijfelijke en geestelijke functioneren is afhankelijk van je spijsvertering. Wanneer je meer drinkt dan je lijf aan kan, gaat je lijf vocht vasthouden. Wanneer je te weinig drinkt word je chagrijnig, is je stoelgang moeilijker en je huid droger. Ook wanneer je drinkt maakt uit. Zo heeft drinken tijdens je eten een negatief effect op je spijsvertering. Drinken doe je liever voor de maaltijd. Ook de temperatuur van je drinken is belangrijk: de dag starten met heet water stimuleert je spijsvertering, ijskoud water dooft je spijsvertering.

Eten en leven volgens het seizoen

Op het moment dat je rekening houdt met de energie van een seizoen, ondersteun je de natuurlijke wijsheid van je lichaam en zorg je voor balans. Op het moment dat je in de Winter meer koud dan warm eten tast je het vermogen van je spijsvertering aan waardoor deze minder gaat functioneren. Dit zie je o.a.  terug in je huid, energie, hormonen en gewicht. Andersom geldt ook: als je in de hete zomerzon overmatig sport, zorg je je voor droogte in je hele systeem. Volgens Ayurveda leidt droogte tot verstoring of uitblijven van de menstruatie, angst, overmatige bezorgdheid, jaloezie en een continu gevoel van onrust.

Meer rust en minder prikkels 

Je spijsvertering verteert niet alleen voeding, maar ook alles wat je binnenkrijgt als prikkel. Dit betekent: alles wat je ruikt, proeft, ziet, voelt en hoort. Op een gemiddelde dag hebben we heel veel prikkels te verwerken en kunnen we zelfs verslaafd zijn aan prikkels. Hoe die verslaving eruit ziet? Multitasken vind je heerlijk, net als zoveel mogelijk doen op een dag, hard sporten en zodra het kan je telefoon erbij pakken op zoek naar een nieuwe prikkel. Bij zoveel prikkels en zo weinig rust vraag je teveel van je zenuwstelsel en de rest van je lijf waardoor o.a. onrust, hoofdpijn, continue vermoeidheid, opgeblazen buik en een onbestemd gevoel (is dit het nou?). Hoe krijg je dan meer rust? Door het inbouwen van routines. Een ochtend- en avondroutine zijn natuurlijke grenzen om terug te keren naar jezelf. Ankermomenten die je helpen het overzicht te houden op drukke en chaotische dagen.

Herken je jezelf hierin? Zoek je naar een oplossing en wil je graag starten met het integreren van routines? Meer Selfcare in 21 dagen is een online programma wat zich richt op het creëren van een ochtend- en avondroutine die past bij jouw behoefte. Naast de handvaten voor routine, leer je in deze 3 weken hoe je food&lifestyle aanpast op de komende Lente om zo energiek en ontspannen dit seizoen in te stappen. Voor dit programma is geen ervaring vereist, alle niveaus zijn welkom. Per dag ben je maximaal 30 minuten kwijt aan de oefeningen.

Jouw ticket voor Meer Selfcare in 21 dagen koop je hier. 

 

 

LEES OOK

In de Selfcare Journal staat als Selfcare Tip onder Februari om inzichtkaarten te gebruiken. In iedere Moon Class maak ik