Selfcare

Corona moe? Stress? Somber? Lees meer over het belang van Selfcare

Ik ben de laatste maanden sneller vermoeid dan voorgaande jaren en ook om mij heen hoor ik verhalen van mensen die moe zijn, een korter lontje hebben, zich somber voelen en klaar zijn met thuiswerken. In dit artikel deel ik tips over hoe je hiermee om kunt gaan en welke belangrijke rol Selfcare hierin speelt.

First things first: waarom ben je moe? 

Sowieso bevinden we ons in een jaargetijde waarin we ons al sneller vermoeid en somber kunnen voelen dan in de zomer. In de winter zitten we over het algemeen meer binnen, bewegen we minder en eten we zwaarder. Door het thuiswerken lijken de dagen op elkaar; het Groundhog Day gevoel;). Daarnaast hebben we, veel meer dan anders, in oplossingen moeten denken, zeker de ouders die hun werk met homeschooling moesten combineren.

De druk die deze met zich mee brengt, het alert willen zijn om te anticiperen, put ons brein uit. In plaats van in een ontspanmodus te komen staan we continu op aan. Dit kost veel energie en maakt dat we ‘s avonds uitgeput op de bank hangen terwijl we de zoveelste serie kijken of doelloos door insta scrollen. Alsof we met al onze Zoom Meetings nog niet genoeg schermen hebben gezien 😉 Een vicieuze cirkel die meer lijkt op overleven, dan leven. Tijd om deze te doorbreken!

Ok, klinkt logisch, maar hoe doorbreek ik deze sleur om mij weer levend, blij en energiek te voelen?

Door meer en kwalitatief beter voor jezelf te zorgen: Selfcare.

Dit betekent overigens niet dat je nooit meer bankhangt en Netflixt, maar wél dat je je bewust wordt hoe je je tijd besteedt en wat die tijd je oplevert.

Selfcare is de verzorging die je jezelf geeft, het is de aandacht en liefde die je uittrekt voor jezelf. Niet alleen om je batterij op te laden, maar ook om je te motiveren en te luisteren naar wat je lijf aangeeft.

Pas jouw Selfcare routines en practices aan op wat jij nodig hebt, 3 tips:

TIP 1 – Kort Lontje? Geef jezelf meer ruimte en track je cyclus

We weten allemaal dat we na een slechte nachtrust minder kunnen hebben. Maar wist je dat je de dagen voor je menstruatie begint ook vermoeider bent? Dit heeft te maken met je hormoonhuishouding, die is op dat moment laag waardoor je minder zin hebt in mensen om je heen. Het is een signaal van je lijf om je terug te trekken en de aandacht volledig op jezelf te richten. Leg je partner uit dat je je even wat meer tijd voor jezelf nodig hebt. Ga vroeger naar bed, neem een bad of probeer een korte meditatie. Heldere communicatie is een vorm van verwachtingsmanagement en zorgt voor onderling begrip waardoor kleine ergernissen geen grote ergernissen worden. Ook ten opzichte van je kids of ouders is het fijn om grenzen te stellen. En nee, dit is niet egoïstisch, het is juist een methode om de energie in huis ontspannen te houden.

Gebruik de Selfcare Journal als methode om je cyclus en energie niveau bij te houden. Het daadwerkelijk schrijven op echt papier geeft rust en is fijner dan het bijhouden via een app.

TIP 2 – Moeite met slapen? Ontspan je zenuwstelsel

Wanneer we niet volledig ontspannen en alert willen blijven, gunnen we ons zenuwstelsel te weinig rust. Als je ‘s avonds nog werkt, continu je e-mails checkt of door social media blijft scrollen geef je je hersenen steeds nieuwe prikkels. De avond is juist bedoeld om te ontprikkelen zodat je zenuwstelsel zich leegt en jij makkelijker inslaapt en ook gedurende de nacht blijft slapen. Ben jij een slechte slaper? Dim dan de lichten vroeger op de avond, kijk geen spannende series (teveel impulsen) en zet je telefoon vanaf 20:30 uur op vliegtuigmodus. Ga naar bed rond 22:00 uur en spray onze Calming Pillow Spray iedere avond in je slaapkamer voor je gaat slapen. De geur in deze blend is kalmerend en de essentiële oliën van Lavendel, Kamille en Geraium geven een signaal aan je hersenen dat het tijd is om te ontspannen.

TIP 3 – Weinig energie? Beweeg en zorg voor een ritme

Ook al hoef je niet meer op pad om naar je werk te gaan, zorg er dan toch voor dat je iedere dag ongeveer op hetzelfde tijdstip opstaat. Ideaal gezien ga je tussen 21:30 – 23:00 uur naar bed en sta je tussen 6:00 – 7:00 uur op. In het weekend hoeft dit natuurlijk niet. De systemen in je lijf zijn allemaal op elkaar ingespeeld en zeker als je moe bent én slecht slaapt is het belangrijk om iedere dag hetzelfde ritme te volgen. Blijf bij het opstaan weg van het checken van je mail of het scrollen door insta. Liever ga je zo snel mogelijk bewegen. Bewegen laat het bloed sneller stromen en activeert je lijf waardoor je de hele dag meer energie hebt. Ideaal gezien ga je, voor je je computer open klapt, een half uur buiten wandelen. Het daglicht heeft allerlei gunstige effecten op ons lichaam waardoor je je én energieker voelt én een betere nachtrust hebt. Zorg ook tijdens het werken voor beweging en ritme door om de 45 minuten even te lopen of 5 minuten voor je lunch wat push-ups of jumping jacks te doen. Creëer een begin en eind aan je werkdag met onze Energizing Spray, deze opwekkende geur geeft zowel energie als helpt met ontwikkelen na een intense werkdag vol online meetings.

Beginnen met Selfcare en nieuwsgierig naar meditatie? Op 1 maart start Meer Selfcare in 21 dagen, een programma wat je volgt via een besloten insta account en waarin je toegang krijgt tot verschillende 20 minuten workouts en 10 minuten meditaties. Hier lees je meer. 

LEES OOK