column

Zo drink ik mijn koffie + meer over het balanceren van je hormonen

Als je mij op insta volgt dan weet je dat ik vaak iets post over koffie. Ik kan ‘s avonds al uitkijken naar mijn ochtendkoffie. Het is echt mijn Selfcare Feel Good moment.

Omdat ik (helaas) heel gevoelig op koffie reageer, mijn cortisol & stress levels vliegen ervan door het dak, probeer ik mijn koffie inname te minimaliseren. Ik zeg minimaliseren omdat zodra ik mijzelf iets verbied ik er nog meer zin in heb. Als ik heel eerlijk ben weet ik dat ik het beter helemaal niet kan drinken, maar voor nu speel ik met hoe en wanneer ik het drink. Volgens Ayurveda is 9:30 uur een ideaal tijdstip voor een kopje koffie. Op dat moment is onze natuurlijke energie namelijk wat lager en meer gegrond dus dan een koffie boost minder kwaad. Diegene die gevoelig zijn voor koffie (dat ben jij als je ervan gaat transpireren, spacen, hyper en onrustig wordt..) kunnen het stimulerende effect ietwat dempen door er een snuf kardemom aan toe te voegen. Sowieso is deze specerij een held. Zo heeft kardemom een gunstige invloed op allerlei lichamelijke ongemakken zoals misselijkheid, constipatie en winderigheid.

Dan over koffie & hormonen…. en nu ga ik een gevoelig onderwerp raken: bij PCOS, Endometriose of hormonale onbalans drink je beter helemaal geen koffie. Het zwarte goud heeft namelijk een negatief effect op de vrouwelijke cyclus. Dit komt o.a. doordat koffie afgebroken wordt in de lever en over het algemeen heeft dit orgaan het al behoorlijk druk.

Wil je zwanger worden? Laat dan koffie volledig staan. Koffie geeft een piek in je cortisol level en verstoort daarmee je ovulatie. Cortisol is het hormoon wat ons activeert, maar ons ook te actief kan maken waardoor het stress geeft.

Tot slot, koffie rooft Magnesium, een belangrijk mineraal als het gaat om het optimaliseren van de conditie van je eierstokken + het vermogen om rust kunnen ervaren.

Meer leren over je cyclus + een stok achter de deur om het bij te houden doe je met de hulp van onze Selfcare Journal.

Wil je toch koffie drinken? Houd het dan bij 1 kopje per dag en experimenteer met deze tips:

Drink ‘m rond 9:30 uur met een snuf kardemom

Maak er echt een moment van, ga rustig zitten e.d.

Drink geen koffie als je je al gestresst en gehaast voelt

Koffie op een nuchtere maag is een heel slecht idee: daarmee activeer je de stress nog meer en put je je bijnieren (de batterijen van je lijf die alles te maken hebben met een gezonde hormonale balans en bijbehorend energie level)

Probeer in ieder geval geen koffie t drinken in week 3 van je cyclus, dit is namelijk het moment waarop Oestrogeen afneemt, wanneer dit hormoon daalt heeft dit effect op je serotonine level waardoor PMS klachten vermeerderen en je je meer angstig, bezorgd en onrustig voelt.

Slechte slaper? Drink geen koffie of groene thee na 12:00 uur ‘s middags, het stimulerende effect van beiden dranken heeft nog lang na het drinken effect op je lichaam.

Maak van je latte een superfood latte en vervang de koffie door chicorei (te koop bij de natuurwinkel), experimenteer met de volgende extra’s: kokosrijstemelk (Rude Health is mijn favoriet), chaga, koekkruiden (daar zit ook kardemom in), kurkuma, een beetje chia of hennepzaad (voor gezonde vetten) en een dadel. Blend alle extra’s in een blender of met een staafmixer en warm ‘m daarna op. Deel je jouw superfood latte creatie met mij op je insta? Tag @rockyourworld.ryw zodat ik ‘m zie!

Shop jouw Selfcare Journal hier.

 

 

LEES OOK