column

Ochtendroutine: liever een lage dan een hoge lat

Voor de komst van Louie was mijn ochtendroutine in kannen en kruiken: Fitz was op een leeftijd dat hij mij ‘s ochtends niet direct nodig had en, vanwege co-ouderschap, was hij niet alle dagen bij ons waardoor er ook ochtenden waren zonder schoolhaast.

Met de komst van Lou kwam mijn geliefde ochtendroutine in het gedrang en dat vond ik een ding. Totdat Clint zei: ook zonder die routine kun je een goede dag hebben. Een eye-opener. Want ja, natuurlijk, dikke vette JA aan ochtendroutines, heerlijk om de dag in stilte te beginnen, je lijf met beweging op AAN te zetten, te schrijven en rustig op te starten. Ik ben er van overtuigd dat, hoe bewuster je de dag begint, hoe meer energie en focus je gedurende de dag hebt. Maar……het moet geen obsessie worden. Vertrouwen in jezelf betekent ook dat je flexibel bent.

Iedereen met jonge kinderen herkent dit: verwachtingsmanagement is key. Niet iedere ochtend verloopt zoals jij ‘m voor ogen hebt, zeker niet na een gebroken nacht 🙂

Waarom ik dit vertel? Omdat we in een wereld leven met hoge verwachtingen en perfectionisme, zeker voor vrouwen, altijd op de loer ligt. Selfcare, tijd voor jezelf, is bedoeld om energie te geven en stress te verminderen, niet andersom 🙂

Zoek dan ook vooral uit wat werkt voor jou en staar je niet blind op hoe een ander dat doet. Ik heb een aantal scenario’s, voor elke tijdspanne iets, waarin de belangrijkste boodschap is: ben bewust.

Ben je bewust van wat het met je stresslevels en mood doet wanneer jij de dag start met NU.NL, koffie zonder ontbijt, werkmails, doelloos scrollen door insta, rennen en vliegen VS telefoon checken zo lang mogelijk uit stellen, eerst ontbijten, dan koffie en 3 keer heel bewust ademen voor je je bed uitstapt (kan ook met kind naast je).

Hierbij mijn top 5 hacks voor mini routines op ochtenden waarop je eigenlijk geen tijd hebt.

  1. Als de wekker gaat: plaats je handen op je buik en adem 3x bewust in en uit.
  2. Huilt er een kind? Adem, voor je uit bed stapt, 1x bewust in en uit.
  3. Voorkom dat de afvalstoffen uit de nacht opnieuw je lijf ingaan en schraap dagelijks (na je ochtendplas)je tong.
  4. Zet deze Energizing Spray  naast je tandenborstel en spray ‘m na het tandenpoetsen voor een energy boost
  5. Huppel/ stretch/ squat tijdens het tandenpoetsen. Bewegen activeert yang, deze staat voor motivatie en actie.

Meer leren over Yin & Yang? Luister deze Podcast.

LEES OOK