Ayurveda

SUMMER SELFCARE CHALLENGE DAG 3

Vandaag gaat helemaal over hormonen. In het geluidsfragment van vandaag heb je meer geleerd over de kracht van je cyclus en de rol van de Roos hierbij.

Hier volgen drie DIY recepten met Roos die alledrie bijdragen aan een gezonde cyclus.

Doe je (nog) niet mee met de Summer Selfcare Challenge? Schrijf je dan hier in.

ROZENSMOOTHIE// Een voedend drankje, perfect voor het reguleren van de hormonen

Begin de avond voor dat je het drankje wilt drinken met de voorbereiding. Week een handje pompoenpitten in vers water (een glas) en blend dit de volgende ochtend met 1 of twee zachte dadels, een draadje saffraan en 3 rozenknopjes (houd de site in de gaten voor Rozenknopjes).

Waarom Pompoenpitten? Ze bevatten  veel ontstekingsremmende omega 3’s en kunnen helpen tegen PMS-klachten, zoals hoofdpijn en pijnlijke borsten. Pompoenzaden bevatten veel zink (10.3 mg per 100 g) en veel magnesium (534 mg per 100 g). Zink helpt het lichaam zich voor te bereiden op de volgende fase in je cyclus. Het heeft een ontstekingsremmende werking en kan helpen tegen PMS-klachten. Zink kan mogelijk de bloedtoevoer naar de baarmoeder doen toenemen en zo krampen tijdens de menstruatie helpen verminderen. Het helpt bij de aanmaak van progesteron. Te weinig magnesium kan PMS-symptomen veroorzaken en menstruatiekrampen. Baarmoede spieren ontspannen juist met behulp van magnesium. Magnesium kan ook verlichting brengen bij gerelateerde migraine tijdens de eerste fase van je cyclus.

ROZENBAD// Een bad vol vrouwelijke energie, als hulpmiddel om te ontspannen

Echt ontspannen, vertrouwen en jezelf overgeven aan het leven is niet altijd makkelijk. In bad gaan is 1 van de manieren waarop we meestal wel onze zorgen en/of de dagelijkse spanning kunnen loslaten. De gedachte hierachter is dat we in de baarmoeder ook omgeven waren door water. Het warme water omsluit ons als het ware en dit geeft rust. Door je badwater op te spicen met o.a. geuren en kristallen, breng je nog meer kalmerende energie aan het water toe. Neem een paar dagen voor je menstrueert dit bad (liever niet tijdens).

Ingrediënten voor een superontspannend bad:

1 kop Epsom Zout (o.a. verkrijgbaar bij Kruidvat)

Een paar Rozenknopjes

Etherische Olie blend die gericht is op ontspanning (de Love Oil bijvoorbeeld)

Optioneel: kaarsen op de badrand en Rozenkwartsen in het bad.

ROZENTHEE// Plant Power in je ochtendthee, start de dag met rust

Wist je dat je nieren niet heel blij worden van koffie op de nuchtere maag? Door direct een drankje te drinken wat je aan zet tot actie, kun je de hele dag in die overdrive blijven, in dat gejaagde gevoel. Dat gejaagde gevoel vreet energie en schopt je natuurlijke ritme (en daarmee je hormonen) compleet in de war. Start de dag liever met 2 glazen water en een kop kruidenthee. Ontbijt dan en wacht daarna een uur voordat je je kopje koffie drinkt. Probeer deze thee, hij ontspant je lever!

Mix, in een grote glazen pot, gelijke delen losse kruiden: brandnetel, paardenbloem, mariadistel en voeg dan een paar Rozenknopjes toe. Gebruik een theezeefje of los zakje (Dille & Kamille) om dagelijks een kopje thee te zetten met dit ontspannende mengsel.

Andere blends die de lever ontspannen, het hart openen en Pitta Dosha kalmeren zijn: Be Love Spray, Go Love Yo’Self Roller en Calming Pillow Spray.

Bronvermelding: Mens & Gezondheid 

 

LEES OOK