Selfcare

DETOX DAY HOMERETREAT + FOOD & LIFESTYLE TIPS PER DOSHA

Het is LENTE! Tijd voor een schoonmaak van lichaam en geest.

Volgens de Ayurveda krijg je in dit seizoen de kans om te verteren wat allang verteerd wil worden, met andere woorden: datgene wat je dwarszit of tegenhoudt aan blokkades of zwaarte (ook in gewicht) los te laten.

Signalen dat jij een detox nodig hebt:

Zwaar gevoel

Moeite met opstaan

Weinig of geen eetlust

Vermoeidheid

Hooikoorts

Spijsverteringsklachten zoals diarree, opgeblazen gevoel en constipatie

Aanslag op de tong

Vieze adem

Mentale verwarring, depressie

Pijn in het lichaam en stijfheid

Zo kan jouw springdetox retreatdag eruit zien als je ‘m doet zoals ik (Hanneke) ‘m doe. Let op: ik heb 2 kids, ik onderneem en probeer ook nog tijd voor mezelf te maken, onderstaand is een retreatdag zoals ie nu op dit moment voor mij ‘t meest haalbaar is en dan nog zal ik wellicht een onderdeel moeten overslaan. Als dit bij jou ook het geval is: NO WORRIES! Detoxen kan ook in gradaties en je doet wat je kunt:) Als je meer tijd hebt: doe het vooral rustig aan, lees dat boek wat je altijd nog wilde lezen, ga verven, wandelen, tuinieren… alles wat je helpt om in een rustige mindset te komen en te blijven is goed!

6:30 uur opstaan

6:30 – 6:35 uur even wakker worden in bed, handen even op onderbuik, inchecken bij mezelf

6:35 uur tong schrapen, 15 minuten oilpulling (met kokosolie of sesamolie), daarna een glas afgekoeld heet water (wanneer je een kapha onbalans hebt kun je hier een tl kurkuma aan toevoegen, pitta onbalans neem het glas lauwwarm en vata onbalans neem het glas heet).

7:00 – 7:25 uur detox yoga , als je niet van de yoga bent of geen tijd hebt ivm kids, kijk dan op Selfcare for Spring insta account (hier koop je deze aan) en doe 1 van de korte oefeningen (misschien willen je kids meedoen?)

7:25 uur wanneer tijd: journalling

7:30 uur droogborstelen + douchen + aankleden

LET OP: op een detox dag gebruik je GEEN cosmetica, douchecreme e.d. waar chemicaliën in zitten. Kies voor ongeroosterde sesam of kokosolie in plaats van bodylotion en was je met een biologische zeep. Adressen voor goede cosmetica zijn: Lois Lee (gebruik code RWY10 voor een korting, Skin District en Posie). 

Ontbijt: ik wacht tot wanneer ik echt honger heb en neem dan een groene smoothie (recept vind je op de besloten insta account Selfcare for Spring, deze koop je hier aan)

Lunch: kitchari, kies 1 van de recepten die ik deel op het insta account

Als het lukt: neem om 15:00 uur een leverpakking, kijk voor het recept op het insta account. Als het je niet lukt op dit tijdstip ivm kids, doe ‘t dan zodra de kids op bed liggen.

Diner: soep, kies 1 van de recepten die ik deel op het insta account. Als je wilt afvallen eet je deze soep ‘t liefst rond 17 of 18 uur. Wanneer je tijdens de detox niet teveel wilt afvallen eet je rijstwafels bij de soep of rijst. Je kunt ook nog een keer kitchari eten als je dit lekkerder vindt. Neem (als je niet wilt afvallen) na je avondmaaltijd de Ayurvedic Sleep Tonic (zie insta account voor recept).

Op een detox probeer ik zo min mogelijk op mijn telefoon + televisie te kijken. Het gebruik van een telefoon geeft teveel prikkels, terwijl je op een detox dag juist overtollige prikkels wilt opruimen. Liever gebruik je je tijd om je kledingkast op te ruimen of het huis. Opruimen en schoonmaken ondersteunt de energie van loslaten, het geeft een gevoel van ruimte!

Mocht je er ‘s avonds tijd voor hebben: doe dan een meditatie (bijvoorbeeld mijn 10 minuten meditatie), leg pitta verlagende watjes op je ogen (voor recept zie insta account), volg een rustig yin yoga klasje, neem een (voeten)bad en ga op tijd naar bed, liefst voor 22:00 uur. Bovenstaande detox kan je 1 dag doen of meerdere, kies wat mogelijk is voor jou. Het is niet de bedoeling dat je er stress van krijgt! Na de detox kun je de algemene food&lifestyle tips volgen (zie hieronder) voor de dosha die bij jou het meest uit balans is.

Vind je bovenstaande detox te heftig? Integreer onderstaande food & lifestyle tips voor de dosha die bij jou uit balans is (kies er 1!) in je leven Ondersteun je lijf vervolgens wel met algemene detox tools zoals droogborstelen, wisseldouches, KKV thee (recept op besloten insta account) en/ of een leverpakking.  Wellicht ten overvloede, maar het is niet de bedoeling dat je er stress van krijgt: KIES wat bij je past en wat niet bij je past. Iedere stap IS een stap!

Doe je nog niet mee met de Instacourse Selfcare Tips voor de Lente, maar ben je wel benieuwd naar welke dosha bij jou uit balans is? Je kunt nog meedoen! Hier koop je de course, na aankoop dien je een volgverzoek in op Selfcareforspring op instagram (dit account zoek je op onder de zoekfunctie) en dan voeg ik je toe.

Food & Lifestyle tips  om Vata te balanceren

vermijd koud voedsel + koude dranken

vermijd rauw voedsel

wanneer je tarwebrood eet (liever sowieso niet in de lente, maar als je het eet) rooster je boterham dan een beetje

voeg extra sesamolie of ghee toe aan je maaltijden

wees matig met alcohol, koffie, suiker, groene + zwarte thee en cacao

eet geen rauwe appel of gedroogde vruchten

focus op zoete vruchten als banaan, mango, druiven, rood druivensap is een lekker drankje om vata te balanceren

kies voor gekookte groenten, alles is goed behalve aardappelen en koolsoorten

vermijd vlees, vis mag wel

eet met mate noten en week ze van te voren in water als het even kan

doe minder en alles trager dan je van nature zou doen: wandelen, lezen, koken. Probeer je te focussen op 1 ding tegelijk.

loop op blote voeten, kies voor grondende meditaties en yoga oefeningen en smeer je voeten dagelijks in met Calming Body & Bath Oil. Gebruik de Be Zen zodra je je chaotisch, verward of angstig voelt, deze bevat o.a. rookkwarts en Arveden, dit is een etherische olie die je helpt met gronden.

ga om 21:30 uur naar bed en kijk na 19:30 uur niet meer op Instagram, mail, Facebook e.d….Enge films, boeken en series zijn ook af te raden.

Food & Lifestyle tips die Pitta balanceren

eet niet te scherp: laat pittige curries, ketchup, sambal, mosterd, augurken e.d. staan

vermijd zure voeding zoals aubergine, tomaten, paprika en citrusvruchten

vermijd pindakaas

eet noten en notenpasta niet dagelijks

vermijd yoghurt en (balsamico)azijn

vermijd vlees, kaas, tarwe, koffie, groene + zwarte thee, suiker en zuivel (vooral harde kazen!)

focus op zoete en verkoelende vruchten zoals peren, appels druiven (straks in de zomer: meloen), kokosnoot. Granaatappel is ZEER goed om pitta dosha te balanceren. Drink bijvoorbeeld dagelijks een glaasje granaatappelsap (leng aan met water).

alle groenten zijn goed, maar vermijd tomaat en doe rustig aan met radijs, prei, ui, knoflook en rettich

kies zoveel mogelijk deze kruiden en gebruik de rest met mate: basilicum, munt, koriander, komijn, kardemom

drink geen verhittende yogi of pukka thee (zoals chai, gember etc.)

amandelmelk en rijstemelk zijn goed

vermijd zure vruchtensappen zoals grapefruit en sinaasappel

Gebruik dagelijks ghee of kokosolie op je slapen voordat je gaat slapen, doe regelmatig de ogenoefening (zie besloten instacourse). Rozenkwarts en alle olie met Roos erin zijn heel fijn om Pitta te verlichten. Dit zijn de Love Oil, de Be Love Spray en de Go Love Yo’ Self Roller. Je vindt deze collectie hier.

Heel belangrijk dat je alle druk op jezelf loslaat. Geen keiharde HIITtraining, ashtanga, 10 km rennen, ingewikkelde dagschema’s etc… MINDER IS WEER MEER. Wees vooral heel zacht en liefdevol naar jezelf toe. Onthoud: je kunt en hoeft niet alles tegelijk te doen. Kijk op ons spotify account voor meditaties en doe mee met dit webinar.

ga op tijd naar bed (voor 22:00 uur) en kijk niet meer langdurig op je computer, mail, insta, Facebook e.d. na 19:30 uur.

Food & Lifestyletips om Kapha te balanceren

vermijd vet zoveel mogelijk (dus geen olie, noten, notenpasta, gefrituurd eten e.d.), pompoenpitten, sesamzaad en zonnebloempitten kunnen wel.

voeg scherpe kruiden aan je voeding toe (kaneel, gember, mosterd, cayennepeper etc.)

vermijd zware voeding zoals vlees en alle koolhydraten

las af en toe een (sap)vastendag in

focus op groenten die scherp en pittig zijn: radijs, rode bietjes, prei en kool

vermijd vochtige groenten zoals komkommer, courgette, zoete aardappel en pompoen

vermijd zoveel mogelijk de smaak zoet

koffie + groene thee kunnen (maar overdrijf niet)

start de dag met ademhalingsoefeningen en beweging, deze actie zet je hele lijf en geest in beweging

ruim je huis + kasten op, oefen met loslaten door alles wat je niet meer gebruikt weg te geven

sta vroeg op (6 uur)

ga niet later dan 23:00 uur naar bed

doorbreek je normale routines en doe iets geks! Ga dansen + zingen, met jezelf, partner of kids

zorg voor kleur in je kledingkast en huis, kies verwarmende kristallen en geuren zoals oranje calciet, Be happy Spray en Let it Flow roller. Hier shop je de producten uit deze collectie.

Wil je weten welke dosha bij jou uit balans is? Doe dan mee met Selfcare Tips voor de Lente.

Op zoek naar het allerfijnste Ayurvedische kookboek ooit? Check deze!

 

 

 

LEES OOK