How to

Oudjaarsdag ritueel: zo maak je ruimte voor 2020

Allereerst, waarom zou je stil staan bij het oude als je zo staat te popelen voor het nieuwe?

Simpel: om het overzicht en daarmee rust te bewaren. Vergelijk het met het gevoel wat je kunt hebben als je voor een overvolle kledingkast staat: weet jij dan nog wat je aan wilt trekken? Juist! En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik kan om dat soort dingen stress krijgen. Overbodige stress + overbodig rotgevoel. Een mechanisme kan dan zijn dat je iets nieuws gaat kopen om het rotgevoel te laten verdwijnen waardoor je nog meer in je kast krijgt en niet het daadwerkelijke probleem oplost, namelijk: overzicht creëren, grip op je kast krijgen 🙂 Dit is op een hele boel vlakken niet duurzaam: het milieu, je portemonnee en jezelf.

Ben je iemand die het idee heeft dat goede voornemens nooit lang beklijven? Lukt het je niet echt om een verandering te maken die je heel graag wilt? Lees dan bovenstaande nog eens door. Waarschijnlijk is loslaten niet je sterkte kant en hoogstwaarschijnlijk is de reden hierachter dat je doodsbang bent voor wat je tegen gaat komen wanneer je gaat opruimen. Misschien kom je die angst voor opruimen iedere maand weer tegen in de vorm van PMS of zit je in de overgang en ervaar je klachten. Ontlasting en slapen zijn ook twee duidelijke vormen van loslaten waaraan je bij jezelf kunt merken hoe makkelijk jij loslaat.

Zonde!

Er ligt namelijk zoveel op je te wachten als je het wel durft. Als je er wel voor wilt gaan. En als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor een ander. Jij bent zoveel meer van waarde als je wel durft te leven, als je lekker in je vel zit.

Ik heb een ritueel voor je gemaakt om je te helpen met opschonen zodat je op 1 januari een hele duidelijke intentie neer kunt zetten. Een intentie geeft richting aan je geest en richting geeft rust (want duidelijkheid) en vreugde. Ook lekker om uit te voeren als je wel al lekker met het leven mee beweegt, als onderhoudsbeurt. Lees ‘m eerst door voordat je daadwerkelijk begint, dan krijg je helder wat je nodig hebt. Probeer niet tussendoor te schrijven.

Stap 1 – aarden

Zie dit alsof je alles uit de kast trekt, je creëert dus eerst meer chaos :). Ga liggen en focus op je mind: welke ervaringen willen er uit je hoofd, zowel positief als negatief? Gebruik Rookkwarts (of een andere aardende steen) en Be Zen Spray om jezelf te aarden en je rustig te blijven voelen in de chaos. Deze stap hoef je niet te sturen. Je hoeft hierin nog helemaal niet direct te ontspannen, het gaat erom dat je ziet wat er op te ruimen valt. Als je moeite hebt om te ontspannen, gebruik dan achtergrond muziek of doe deze eerste stap al wandelend of in een andere bewegingsvorm.

Stap 2 – sorteren

Vervang de Rookkwarts door een Amethist (leg ‘m naast je of op de plek tussen je wenkbrauwen) en de Be Zen Spray door een Be Calm spraY. In deze stap wil je je gedachtes verder ontrafelen: wat heb je geleerd van bepaalde ervaringen, welke personen hebben er mee te maken etc…, stel jezelf vragen alsof je een interview met je zelf houdt en tot de bodem wilt komen).  Alsof je de kleding die je uit de kast hebt getrokken nu gaat sorteren: welke kleding (zijn je gedachten) wil je houden en welke kleding (gedachten) past  niet meer bij je en kun je loslaten? Als je het fijn vindt kun je jezelf helpen met loslaten door ervaringen/gebeurtenissen/personen/gedachtes uit het punt tussen je wenkbrauwen te trekken. Alsof je onkruid wiedt:) Klinkt gek, maar is supereffectief, vooral als je een piekeraar/ maler en hypergevoelig bent. Deze stap heet ook wel: energetische koorden verwijderen.

Stap 3 – schoonmaken

Je handen wassen, in bad, douchen, in de zee zwemmen, een voetenbad: alles met water wat nodig is om jou een fris gevoel te geven. Een belangrijke functie van water is schoonmaken, voeg er himalayazout aan te toe voor een extra reinigend effect. De zee is natuurlijk al zout en is het allerbeste, maar ook koud :). Gebruik himalayazout als scrub onder de douche voor hetzelfde effect. Zie deze stap als het uitsoppen van de kledingkast.

Stap 4 – bodyscan

Deze stap helpt je om laatste restjes van blokkades weg te halen. Een blokkade is niets anders dan een ophoping van iets wat niet verteerd is, dat kan zowel voeding als emotie zijn. Een verstoring in de vertering veroorzaakt altijd blokkades waardoor je uit balans raakt en er stress in het systeem ontstaat. Met een bodyscan breng je aandacht naar alle gebieden van je lijf waardoor je de energie weer laat stromen en je overtollige blokkades verwijdert. Gebruik ter ondersteuning Be Fresh Spray en/ of Seleniet. Deze helpen je met opruimen. Ga liggen, spray de be fresh spray (2 pompjes) en scan je lijf: begin bij je tenen en ga heel langzaam met je gedachten naar boven in je lijf, dus van je tenen naar je enkels, van je enkels naar je knieën enzovoorts…. Als het ergens vastzit plaats je de Seleniet erop en kijk je of je het lichter kunt maken door naar de plek toe te ademen. Kijk of je erachter kunt komen waarom deze specifieke plek om aandacht vraagt? Heb je daar ongewenst spanning vastgehouden? Waarom? en kun je de spanning loslaten? Kun je jezelf toestaan om te ontspannen? Ter vergelijking: in deze stap sorteren we de kleding die je wilt houden op de criteria of ze schoon en compleet zijn. Wat vies is gaat in de wasmand, wat gemaakt moet worden gaat naar de kledingmaker.

Stap 5 – open je hart

Nu je hele lijf lichter is, voel je je veilig genoeg om ook je hart te openen en te zien hoe de conditie van je hart is. Doe een hart opener en denk aan de liefde van 2019. Waaraan denk je als je aan liefde denkt? Welke personen zijn er bij je? Hoe lief was je voor jezelf? kijk wat er in je opkomt. Denk ook aan waar je dankbaar voor bent. Deze stap is te vergelijken met het opvouwen van je kledingstukken en ze terug in de kast leggen. 

Stap 6 – afsluiten

Zo! Alle kleding ligt weer in de kast en als het goed is heb je nu veel meer overzicht. Bijkomstig voordeel is ook dat je tevreden bent: je hebt een resultaat behaald, door een aantal handelingen achter elkaar uit te voeren heb je iets bereikt. Als het goed is voel je deze tevredenheid ook in je lijf en geest. Waarschijnlijk voel of zie je nu ook glashelder waar je behoefte aan hebt. Kan je deze behoefte om zetten in een intentie? Probeer deze nog even niet op te schrijven, maar alleen met je mee te dragen zodat je ‘m hopelijk nog verder kunt uitkristalliseren. Schrijf ‘m op 1 of 2 januari op in je Selfcare Journal of gebruik een eigen schrift (gebruik wel een nieuwe!)

Leer meer over intenties bij Manifest Your Intentions  en/of schrijf je in voor de Moon Club

 

 

 

LEES OOK