How to

Selfcare tips voor in de Winter, deel 1

Volgende week start officieel de winter, het seizoen wat volgens Ayurveda staat voor diepe rust, heel veel tijd voor jezelf en reflectie.

Mee bewegen met de kwaliteiten van een seizoen maakt het je veel makkelijker om die felbegeerde rust te krijgen. De winter is verwant aan Yin energie, het element water, vata en kapha dosha. En zoals de zomer verbonden is met je hart, de herfst met je longen en darmen, is de winter verbonden met je urinewegen en je nieren, twee organen met onder andere een reinigende functie.

Ons lichaam heeft allerlei ingenieuze systemen om te detoxen, het is aan ons om dit systeem niet te verstoren. Een verstoring gaat gemakkelijker dan je denkt, bijvoorbeeld door het ophouden van je behoeften (plas, honger, niezen, rusten), raakt je lichaam van slag waardoor het ingenieuze systeem verstoord wordt en jij je uit balans gaat voelen. Meestal houden we onze behoeften op bij spanning. Naast allerlei lichamelijke klachten, ontstaan hier ook mentale klachten: door het verstoren van het systeem ontstaat een disconnectie die heel ver gaat, denk aan het maken van keuzes, die maakt je lichaam op basis van intuitie, maar als deze verstoord is, voel je die niet meer, je wordt onzeker waardoor je juist de behoefte voelt om controle te houden.

De oplossing om los te laten is vertrouwen vergroten en dit doe je onder andere door gebruik te maken van de kwaliteiten van het seizoen (net als de natuur dit doet). Om het voor je te versimpelen hoef je in de winter maar met 1 ding rekening te houden: het element water. Water wil stromen en water reinigt (denk niet alleen aan douchen, maar ook aan huilen!). Hoe houd je nu jouw water stromend?

1. drink gekookt water tussen je maaltijden door, dit helpt je lichaam met het afvoeren van afvalstoffen.

2. houd nooit je tranen of ontlasting op.

3. plas je heel vaak ’s nachts, schrap dan iedere (voor een tijdje) kruidenthee uit je dieet. Drink in de plaats daarvan KKV thee, kook hiervoor zaadjes van komijn, koriander en venkel in 1 liter water en drink dit gedurende de dag.

4. beweeg iedere dag flink. Uptempo zonnegroetjes, hardlopen, dansen…. bewegen is de manier om je water te laten stromen.

5. schrijven, schrijven en nog eens schrijven…. Ik heb niet voor niets de Selfcare Journal gemaakt: iets van je afschrijven is DE manier om los te laten, te reflecteren en vertrouwen in jezelf te cultiveren.

LEES OOK