Selfcare

De dag na Volle Maan – 3 tips + audiofragment om je te begeleiden naar rust

Ik heb net een geweldig Full Moon Retreat weekend achter de rug. Het blijft geweldig om te zien hoeveel stappen je kunt zetten, hoeveel ruimte je kunt maken zodra je besluit om te investeren in jezelf. Te gaan voor je geluk. Je leeft immers nu!

Al de antwoorden zitten altijd al in je, aan mij de dankbare taak om de juiste omgeving te scheppen zodat jij kunt uitbloeien. Ik wil een paar inzichten die ik gisteren kreeg en die ik al met de deelnemers van het retreat heb gedeeld, ook met jou delen.

De energie was zo spetterend, zo krachtig, de Volle Maan van gisteren heet niet voor niets JACHTMAAN. Deze naam is gegeven omdat er, dankzij de oogst, meer dieren te zien waren en er dus meer doelgericht gejaagd kon worden.

Ik heb gisteren via instagram heel veel mooie berichten van jullie ontvangen van keuzes die gemaakt zijn, zoals: grenzen stellen (groot thema van Volle Maan in Ram), selfcare time inplannen, voor mezelf beginnen, een dag minder werken en lief zijn voor mijn lichaam.

Het begint allemaal met een keuze maken. Ergens voor gaan. Ook al lukt dat met vallen en opstaan en boek je kleine vooruitgangen, je gaat naar voren!

Als je denkt aan het thema van jagen, dan is dat een heel groot thema van nu. En dan met name je gejaagd voelen, met andere woorden veel cortisol en spanningsopbouw in het lichaam en weinig ONTspanning. Stress loslaten. Wat denk je dat er gebeurt als je alleen maar spanning opbouwt?

Denk aan een ballon….

Die knapt als er teveel spanning op staat.

Wat is jouw signaal vanuit je lichaam dat je teveel doet?

In onderstaand audiofragment vertel ik je daar meer over.

En als extra wil ik alvast deze 3 makkelijke selfcare tips geven, ze zijn allemaal bedoeld om (opgebouwde) spanning los te laten en rust toe te voegen:

Lavendel! Deze bekende etherische olie heeft een heleboel mooie eigenschappen. De belangrijkste in dit geval is de verkoeling. Stress is vaak een teveel aan hitte, je laat vuur te hard branden. Wat dooft vuur? Water. Heb je dus een teveel aan vuur? Blus deze dan door water + verkoeling aan je leven toe te voegen. Het dagelijks gebruiken van een essentiële olie spray met als hoofdbestanddeel lavendel helpt je te verkoelen. Ook een bad met lavendel helpt te ont-stressen of probeer het recept onder de volgende tip.

ADAPTOGENEN zoals Reishi zijn je nieuwe beste vrienden. Reishi is een paddenstoel die ons immuunsysteem ondersteunt. Wat er gebeurt bij teveel spanning is, is dat je je immuunsysteem blokkeert, je lichaam denkt namelijk continu dat ie moet vechten, dus blokkeert ie alle systemen waarvan ie denkt dat ie niet nodig zijn. Als dit te lang duurt verstoor je je hele innerlijke systeem waardoor je allerlei onbalans ontwikkelt. Je lichaam komt niet meer toe aan onderhoud en verzwakt. Drink om 21:00 uur een Reishi Latte met lavendel om je lichaam voor te bereiden op rust. Soms heb je even de tijd nodig om afscheid van de dag te nemen. Een reishi latte maak je door 1 tl reishi te mengen met een heel klein beetje koud water en te verwarmen met: 1/2 tl gedroogde lavendel blaadjes (dille & kamille), een kop plantaardige melk, een beetje vanille en een snufje nootmuskaat.

Doe eens minder! Vaak willen we meer. We denken hoe meer van alles hoe beter. Maar in het geval van een hoog vuur wil je minder. En dan is dat eigenlijk het enige medicijn. Minder op een dag doen… minder efficiënt willen werken… minder werken überhaupt… Als minder doen niet je ding is, dan is je belangrijkste vraag: wat zit er onder de onrust? Wat wil je bewijzen? Waar ben je bang doen? Journalling is een hele goede methode om achter je angst voor rust te komen.

Voor alle ondernemers/ ZZP’ers/ vrouwen die voor zichzelf willen beginnen heb ik nog een speciale meditatie opgenomen.

 

 

LEES OOK