How to

7-day Selfcare Challenge dag 1 – Rock Your Energy

Waar denk jij aan bij het woord energie? Check even in bij jezelf. Sluit je ogen. Hoe is jouw energie op dit moment? Waar ben je in je dag? Ben je net opgestaan of al verder in de dag?

Energie management begint bij voelen. Bewust zijn hoe je je voelt. Geef jezelf een cijfer. Hoe energiek voel je je? Ben je blij met dit cijfer of zou je ‘m willen verhogen? Hoe denk jij dat je meer energie zou kunnen krijgen?

Zie je!

Eigenlijk weet je zelf het antwoord al. Het doen is alleen een tweede, of niet 🙂

Hierbij mijn tips voor meer energie.

Leef & eet volgens het seizoen.

Lees hier de tips vanuit de Ayurveda voor een ontspannen herfst.

Maak een keuze & breng focus aan.

Als we teveel tegelijk willen doen, versnipperd onze energie. Maak daarom een lijstje met in de linkerkolom de dingen waar je wel energie aan wilt besteden en in de rechter waaraan niet. KIES! Niet alles hoeft nu en niet alles hoeft perfect 🙂

Maak een duidelijk plan (met hulptroepen zoals schoonmaak, online boodschappen, oppas etc.) voor jezelf, blok tijd in je agenda voor hetgeen jij energie van krijgt uit te voeren en leer vaker nee te zeggen op de dingen die je energie kosten.

Een voorbeeld. Stel je voor: je zit in een fase van je leven waarin je jonge kinderen EN net een nieuwe baan hebt. Je wilt alles perfect doen, voelt je vaak schuldig tegenover vanalles en nog wat, terwijl je leven maar doordendert. Om te voorkomen dat je alleen maar aan het overleven, in plaats van leven bent, is het belangrijk dat je stopt met dat schuldgevoel. En dat is een KEUZE! Jij wordt blij van werken en als jij blij bent, ben je thuis ook een stuk gezelliger. Of wellicht kom je erachter dat je toch liever meer bij de kinderen bent en besluit je een dag minder te gaan werken. Wat je ook doet, MAAK EEN KEUZE! Breng focus aan op wat je wilt (werken bijvoorbeeld) en laat vallen wat je niet wilt (fulltime voor de kinderen zorgen).

Hulp nodig om helderheid te krijgen? Maak contact met je intuïtie met de hulp van een kaartendek. Gebruik de Be Fresh Aura Spray met bergkristal voor een extra dosis clarity!

Versterk je derde chakra

Overprikkeling en energie van een ander overnemen komt heel vaak voor. Vaak heeft dat te maken met dat jouw grens niet sterk is, je staat niet sterk in je ik. In dit artikel lees je hoe je je derde chakra vergroot.

Houd rekening met de maanfase

Nieuwe Maan is een natuurlijke tijd om je terug te trekken, je zult je vermoeiender voelen, luister naar je lijf en ga lekker vroeg naar bed.

Volle Maan is de energie naar buiten gericht, dit betekent dat je doorgaans meer zin hebt om erop uit te gaan of om informatie te delen.

Lees meer hierover in het E-book, Rock Your Crystals.

Track je menstruatiecyclus

Je kunt je menstruatie opdelen in verschillende fases, die vergelijkbaar zijn met de seizoenen

Winter – dag 27 tot 5 

In deze fase is je energie laag. Geef je over aan de signalen van je lichaam en plan zo min mogelijk afspraken in. Dit is de tijd waar je energie naar binnen gekeerd is en je beter niet teveel hooi op je vork neemt.

Lente – dag 6 to 11

In deze fase ben je productief en heb je focus. Dit is het perfecte moment om plannen te maken en nieuwe projecten te starten.

Zomer – dag 12 tot 19

Je zit goed in je energie en hebt de kracht om dingen voor elkaar te krijgen. Wil je loonsverhoging? Je zelfvertrouwen zit nu op een hoogtepunt, maak hier handig gebruik van en vraag het in deze fase van je cyclus.

Herfst – dag 20 tot 26

Dit is weer een unwind periode waarin je energie lager wordt. Zoek geen afleiding, maar luister naar je lijf.

Leer meer tijdens de exclusieve Selfcare X Astrology Workshop op 20 oktober. 

Start je dag met beweging

Met bewegen activeer je yang (actieve) energie. Je stimuleert de bloedsomloop en maakt endorfines aan, het hormoon wat jouw een geluksgevoel geeft. Kies een sport die je leuk vindt en zorg dat het je lukt om te doen! Plan 2 grote sportmomenten in je week in (van 30 minuten tot langer) en start de dag in ieder geval met een dansje, een paar keer op en neer springen of stretchen.

Verbreek de te innige relatie met je telefoon

Heb jij door op welke momenten je je telefoon pakt? Onbewust pakken we onze telefoon heel vaak op en checken we onze WhatsApp en/ of insta. Laat dit jouw wake up call der wake up calls zijn, want dit is 1 van de grootste ENERGY DRAINERS die er zijn. Als je aan het scrollen bent op insta, krijg je zoveel informatie tot je. Je ziet beeld, leest tekst en vaak heb je er ook een emotie bij (helemaal als je niet lekker in je vel zit, kan je het idee krijgen dat jij/ jouw leven niet zo leuk is als dat van een ander).

Hiermee zeg ik niet dat je Insta helemaal niet mag gebruiken, maar wel dat je het bewust mag gaan inzetten. Volg alleen de mensen die je leuk vindt en waar je inspiratie van krijgt. Check niet je tijdlijn, maar kijk op de directe feed van de mensen die je leuk vindt. Zet een limiet voor jezelf. Ik check bijvoorbeeld heel vaak instagram in de ochtend tijdens mijn chaga latte momentje en voor ik mijn computer openklap.

Ook probeer ik op vaste tijden mijn DM’S te beantwoorden en een post/ stories te plaatsen.

Heb je het idee dat je verslaafd bent? Stop dan cold turkey, zet je telefoon op vliegtuigmodus en uit het zicht en check ‘m slechts op vaste momenten. Aan het wachten op de trein/ bus/ een afspraak? Durf ook eens even niks te doen, uit het raam te staren. Dit zijn jouw SELFCARE rustmomenten PUR SANG! We zoeken het vaak in het groot, maar dat hoeft helemaal niet.

Stop met je zorgen maken

Vaak maken we ons druk om vanalles en nog wat. De hele dag zijn we aan het piekeren. Wat als dit, wat als dat… zonde van je kostbare energie! Probeer jezelf, ieder keer als je mind met je aan de loop gaat, je aandacht terug te brengen naar het hier en nu. Draag bijvoorbeeld een Oranje Calciet bij je of plaats ‘m op je bureau als reminder aan positieve energie.

Leer jezelf kennen met de hulp van Astrologie

Ik heb mezelf geheeld door op zoek te gaan naar mijn identiteit. Ergens was ik mezelf, tussen mijn 15e en 34e totaal kwijtgeraakt…. Een geboortehoroscoop geeft inzicht in je natuurlijke kwaliteiten. Dat geeft je herkenning, opluchting en verlicht stress (vaak leggen we onszelf druk op door niet te zijn wie we werkelijk zijn. Dit veroorzaakt inmens veel stress)… Vergelijk het met een lange, opluchtende uitademing. In een reading bevestig ik je kwaliteiten, ik geef je focus en daarmee kun je eindelijk zijn wie je bent. Gek genoeg durven we dat namelijk niet altijd. Of weten we het niet. Astrologie heeft echt mijn leven verrijkt. Het geeft me handvaten om aan mezelf te werken, een selfcare plan op maat. Iedereen is namelijk anders, er is geen one size fits all, het is belangrijk dat jij gaat voelen waar JIJ blij van wordt. En dat voelen durf je alleen maar als je jezelf goed kent. En dat is waar een geboortehoroscoop aan bijdraagt. Daarnaast biedt de verschillende thematiek per teken van die dierenriem een mooi startpunt om vragen aan jezelf te stellen.

Leer meer tijdens de exclusieve Selfcare X Astrology Workshop op 20 oktober. 

Reinig je energie

Ken je dat lege gevoel na een drukke vergadering, feestje of een gesprek met iemand die all over the place is? Dat is een teken dat je jezelf een handje kan helpen met ontprikkelen, je emmer met prikkels leegmaken. Gebruik bijvoorbeeld Palo Santo of Energizing Spray in je huis of om jezelf heen. Ik gebruik graag de Keep Your Focus roller als ik na ene drukke meeting de auto in stap om het gesprek even van me af te zetten zodat ik niet in mijn hoofd blijf malen.

Ademhalen

Zuurstof is DE vervoerder van energie. Zonder zuurstof kan je niet leven. Waarom halen we dan zo middelmatig adem? De oorzaak is stress. Alles snel snel willen doen. De volgende keer dat je naar je WC gaat, maak je daar een rustmoment van. Je telefoon gaat sowieso NIET mee (duhhh) en terwijl je aan het plassen bent, sluit je je ogen en adem je een paar keer diep in en uit. Probeer ook gedurende de dag op meerdere momenten bewust adem te halen. Bijvoorbeeld voordat je gaat eten. Of loop, wederom zonder telefoon!, een blokje om in je lunchpauze.

LEES OOK