Ayurveda

Ayurvedische selfcare tips voor een ontspannen herfst

Binnen Ayurveda heeft elk seizoen een eigen karakter en door in je voeding en leefstijl rekening te houden met de specifieke karaktereigenschappen help je jezelf ontspannen de herfst door te komen. In dit artikel lees je welke selfcare tips Ayurveda hiervoor inzet en hoe een gezonde darmflora centraal staat voor een sterk immuunsysteem. 

ayurveda & de herfst: het seizoen van loslaten

De herfst is volgens de Ayurveda het seizoen wat gerelateerd is aan Vata. Om ons heen wordt het kouder en droger. De energie keert zich naar binnen. Dit is bijvoorbeeld duidelijk te zien aan de bomen die hun blaadjes verliezen. Dit is het natuurlijke proces van loslaten. De sappen in de boom trekken zich terug en de boom wil kracht besparen en laat daarom de blaadjes los. Vanwege dit natuurlijke verschijnsel staat de herfst ook voor ons symbool voor loslaten.

Meebewegen met het seizoen is een vorm van cyclisch leven. Lees hier meer over cyclisch leven en wat het voor jou kan betekenen. 

ayurveda, de herfst en een droge huid

In ons lijf zien we kwaliteiten van de herfst bijvoorbeeld terug in een droge huid, krakende gewrichten en verstopte darmen. Voor een stabiel energielevel is het heel belangrijk dat je darmen in beweging blijven. Als poep te lang in je darmen blijft zitten, komen de gifstoffen in je bloedbaan terecht en dit zie je weer terug in je huid. Een doffe teint, pukkeltjes, eczeem en droogte in de huid zijn allemaal tekenen van een verstoorde darmflora. En juist in de herfst is het zo belangrijk om extra liefde aan je darmen te geven. De selfcare tips die specifiek voor de herfst gelden, staan daarom vooral in het teken van het verzorgen van de darmen als basis voor een goede gezondheid.

selfcare tips vanuit ayurveda voor de herfst voor een gezonde darmflora

tip 1: respecteer je spijsvertering

In Ayurveda is een goede spijsvertering dé key voor een goede gezondheid. Je bent niet wat je eet, maar wat je verteert. Wanneer je ‘s ochtends geen honger hebt, eet dan niets, maar drink alleen een kopje versgeraspte gember thee om je spijsvertering te stimuleren en je darmen in beweging te houden. ‘s Ochtends geen honger hebben kan een teken zijn dat je spijsvertering niet helemaal lekker loopt.

Meer manieren om je spijsvertering te verbeteren: fruit los van je maaltijd eten, rustig eten, dagelijks je tong schoon maken met een speciale Tongue Cleaner en stoppen met eten als je genoeg hebt. 

tip 2: ga ontbijten

Darmen zijn zeer gevoelig voor stress en de herfst kan jouw stress level verhogen omdat het een seizoen van verandering is. Stress in je darmen merk je in obstipatie, keutels poepen, spanning in je buik, losse stoelgang en een opgeblazen gevoel. Stress komt in de vorm van externe stress zoals teveel van jezelf eisen, maar ook als interne stress als je bijvoorbeeld maaltijden overslaat terwijl er wel een hongersignaal vanuit je lijf is. Daarom is Ayurveda, als je gevoelig bent voor stress, geen fan van intermittent fasting in de ochtend en zeker niet in de herfst. De herfst is namelijk het seizoen dat je jezelf voeding wilt geven als balans voor de droogte die er van nature is. Is je menstruatie onregelmatig? Val je niet af van Intermittent Fasting en heb je veel stress? Dikke kans dat jouw vata uit balans is en je juist meer goede voeding en regelmaat nodig hebt. Start met het dagelijks eten van een klein ontbijt, een kommetje havermoutpap met wat kaneel en een dadel bijvoorbeeld. Liefst eet je dit ontbijt iedere ochtend op hetzelfde tijdstip zodat vata kalmeert en jouw natuurlijke bioritme weer kan herstellen.

Meer tips over het herstellen van Vata dosha leer je in de insta course Get ready for fall (24,95) Koop jouw ticket hier. 

tip 3: work smarter, not harder

De makkelijkste, maar ook de moeilijkste tip – slim omgaan met je agenda en respecteren dat je energie niveau fluctueert. Dit betekent vooruit kijken in de planning en rekening houden met je vrouwelijke cyclus. Met de nieuwe journal die in oktober 2021 uitkomt gaat dit bijhouden je lukken! Onthoud alvast deze basisregel: houd je agenda rondom je menstruatie zo leeg mogelijk. Niet alleen qua meetings en presentaties, maar ook sociale en sportactiviteiten mogen wat minder prominent aanwezig zijn. Je wilt in de pre-menstruatie fase zoveel mogelijk spanning los laten zodat je lijf energie vrij heeft voor haar maandelijkse detox. Hoe meer ontspanning en rust je in deze fase toe laat, hoe minder stress je ervaart en hoe makkelijker je menstruatie verloopt. En minder stress, dat vinden je darmen en hormonen natuurlijk heel erg fijn. Na je menstruatie neemt je energie weer toe, dus kun je weer volle bak knallen!

Schrijf je hieronder alvast in voor de launch van de journal 2022 en ontvang als early bird leuke bonussen zoals een gratis Food Guide. 

 

LEES OOK