Selfcare

Ayurvedische selfcare tips voor een ontspannen herfst

We willen het vaak zo goed doen, dat we soms door de bomen het bos niet meer zien of juist maar niet beginnen uit angst dat we het niet goed doen. Zo zonde! Ik wil je daarom vragen om onderstaande tips tot je te nemen, te proberen en daarna alleen te integreren wat werkt voor jou. Kies bijvoorbeeld 1 ding en als je dat helemaal in je systeem hebt, kun je overgaan op het volgende.

De herfst is volgens de Ayurveda het seizoen wat gerelateerd is aan de dosha Vata. Om ons heen wordt het kouder en droger. De energie keert zich naar binnen. Dit is bijvoorbeeld duidelijk te zien aan de bomen die hun blaadjes verliezen. Dit is het natuurlijke proces van loslaten. De sappen in de boom trekken zich terug en de boom wil kracht besparen en laat daarom de blaadjes los. Vanwege dit natuurlijke verschijnsel staat de herfst ook voor ons symbool voor loslaten.

In ons lijf zien we kwaliteiten van de herfst bijvoorbeeld terug in een droge huid, krakende gewrichten en verstopte darmen. Voor een stabiel energielevel is het heel belangrijk dat je darmen in beweging blijven. Als poep te lang in je darmen blijft zitten, komen de gifstoffen in je bloedbaan terecht.

Wanneer je geen honger hebt, eet dan niets, maar drink alleen een kopje versgeraspte gember thee. Het kan een teken zijn date eten van de vorige avond nog niet helemaal verteerd is. Binnen de Ayurveda speelt je spijsvertering een belangrijke rol. Je bent niet wat je eet, maar wat je verteert.

Als je wel honger hebt, eet dan warme havermoutpap met amandelmelk (niet die van Alphro!) en 2 dadels. Let erop dat je niet teveel neemt. Luister naar je lijf. Dit ontbijt is heel voedzaam en voedt, zeker voor een vrouw, de voortplantingsorganen. Is je menstruatie onregelmatig? Eet iedere ochtend hetzelfde ontbijt, op hetzelfde tijdstip.

Mix geen fruit met ander voedsel. Volgens de Ayurveda verstoort dit je spijsverteringsproces en zorgt dit voor fermentatie. Fermentatie veroorzaakt gas. Uitzondering hierop zijn dadels. Deze kun je wel mixen met andere voedingsmiddelen en zijn ook goed voor je immuunsysteem en voortplantingsorganen. Moeite met slapen? Swap, na het eten, je stukje pure choco voor 1 dadel. Het schijnt dat deze gedroogde vruchten je ’s nachts helpen met het loslaten van toxische emoties zoals angst en schaamte.

Eet liever niet tussen de maaltijden door. Heb je tussen de lunch en diner toch honger? Kies dan voor een stuk fruit rond 16 uur (liefst 3 uur na de lunch) of een amandel-dadel shake (blend pure amandelmelk met 3 tot 4 dadels).

Focus op warme maaltijden. Ook voor de lunch! Maak ’s avonds bijvoorbeeld een dubbele portie van je avondeten zodat je de andere helft voor je lunch kan opeten. Heb je vaak last van angsten of een opgeblazen buik? Vermijd dan heel strikt appels, rijstwafels, crackers, popcorn en rauwkost. Deze zijn veel te moeilijk te verteren.

Eet in de herfst liever geen rauwe noten of gedroogd fruit. Deze zijn te droog en verteren niet goed waardoor ze voor ophoping in je darmen zorgen. Een energieballetje is prima.

Laat de lunch je grootste maaltijd van de dag zijn en eet vroeg op de avond. Hoe later je eet, hoe minder tijd je je lichaam geeft om het te verteren en hoe onrustiger je zult slapen. Alles wat je niet verteert wordt een ophoping en veroorzaakt file vorming in je lijf waardoor je energie niet lekker kan stromen en je lichamelijke klachten krijgt. Wil je gewicht verliezen? Eet dan voor 18:00 uur ’s avonds en het liefst een hele licht verteerbare maaltijd zoals soep of kitcheri.

Ga houden van je lijf! Gebruik ’s ochtends een droogborstel om je lymfesysteem te activeren en je lijf te helpen afvalstoffen af te voeren (niet doen als je ongesteld bent!), behandel vooral het gebied aan de binnenkant van je dijen en van je borsten naar je oksels. Ga dan lekker douchen (vata houdt NIET van koud af douchen) en smeer daarna je lijf in met de verwarmende Let’s Get Zen Body Oil, deze werkt sterk grondend en ontstressend. Probeer het in alle rust te doen. Met de ochtend zet je de toon van je dag. Heb je meer tijd? Smeer je lijf dan in met warme sesamolie en laat deze even intrekken, zo leg je een natuurlijk barrière aan op je huid en ben je beschermd tegen prikkels van buitenaf. Bovendien vergroot een zelfmassage je gevoel van zelfliefde.

Probeer rond 22:00 uur in bed te liggen, dit is een natuurlijke tijd om te gaan slapen. Hoe later je naar bed gaat, hoe moeilijker het is om in slaap te vallen. Volgens de Ayurveda gaat om 23:00 uur de meer actievere Pitta tijd in. Je hersenen houden van vaste tijdstippen, probeer zo vaak mogelijk op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan.

Drink veel heet water tussendoor en niet teveel kruidenthee. Heet water is een natuurlijke manier om te reinigen. Denk maar aan de afwas, die gaat ook het beste wanneer je heet water gebruikt.

Doe minder tegelijk. Praten met je kids terwijl je op je telefoon kijkt? Eten voor de televisie? Liever niet. Je hersenen houden niet van multitasken. Probeer een dag minder te doen en kijk hoeveel energie het je oplevert.

Ayurveda brengt balans aan door tegenovergestelde kwaliteiten te gebruiken. Een voorbeeld: de herfst is droog. Het tegenovergestelde hiervan is sappig en voedend. Droogte ga je daarom tegen met olie. Verrijk je maaltijden met een klein beetje verwarmende sesamolie (van een goede kwaliteit!) en smeer een klein beetje sesamolie in je neusgaten en bij oren om kou en droogte uit je lijf te houden. De tegenovergestelde kwaliteiten vind je ook terug in de wijze waarop Ayurveda kristallen in zet. Zo zijn Citrien en Tijgeroog verwarmende stenen (denk aan hun kleur!) en werken ze daarom Vata verlagend.

Draag sokken! De blote enkel mode draagt niet bij aan een gevoel van warmte. Ben je een koukleum en heb je tekenen dat je een Vata onbalans hebt (lage rugpijn, nerveus, slecht slapen, angstig), draag dan altijd sokken en, bij gure dagen, een muts. Ben jij een zoetekauw? Hoe warmer je je kleedt, hoe minder trek in zoet je zult hebben.

Integreer selfcare rituelen in je dagelijkse leven. Vata is gerelateerd aan je zenuwstelsel. Elke vorm van trilling in je lijf (ooglid, tinnitus, restless legs, kramp, tong (steek maar uit om te testen)) is een teken van overmatig lucht (vata) in je systeem. Net als een opgeblazen buik en constipatie. Je kunt je zenuwstelsel vergelijken met de harde schijf van je computer: deze moet je regelmatig legen zodat je computer goed blijft werken. Maak selfcare daarom tot een prioriteit en leeg iedere dag je harde schijf. Wacht niet tot dat ene moment, dat ene yoga retreat…. Maar probeer van kleine handelingen, selfcare momenten te maken. Leg, bijvoorbeeld, voordat je ’s ochtends opstaat even je handen op je buik om jezelf rust en vertrouwen te geven. Of loop na de lunch steeds een klein rondje. Doe je schoenen uit als je ’s avonds thuis komt na een lange werkdag. Leg kristallen in je huis als reminder om rust te nemen. Spuit ’s avonds voor het slapengaan een kalmerende spray op je kussen… Kies wat werkt voor jou! Je hersenen houden van routine. Een klein ritueel geven je hersenen vertrouwen en daarmee ontspan je je zenuwstelsel zodat je spanning los kunt laten (= opruimen harde schijf).

Zorg voor goede vibes in je huis. Een opgeruimd huis + een opgeruimde geest. Een opgeruimde geest = ontspanning. Ruim je huis op, lucht regelmatig door, geef hetgeen je niet gebruikt aan goede doelen en vul je huis met spullen die energetisch goed voelen, die je blij maken. Zorg ook dat de elementen terug komen in je huis. Verse bloemen (aarde + water), een luchtzuiverende himalaya kaarsenhouder (aarde + vuur),  kristallen (aarde) en een essentiële olie spray (lucht) zijn voorbeelden van manieren om de elementen uit de natuur (die ook in jou zitten!) terug te laten komen in je huis.

 

LEES OOK