Selfcare

Makkelijke ayurvedische selfcare tips voor de zomer

Ayurveda betekent ‘kennis van het leven’ en is de oudste gezondheidsleer ter wereld. Deze geneeskunst geeft kennis over lichaam, ziel en geest en vertelt ons hoe we, door middel van lifestyle en voeding, een onbalans (deze veroorzaakt ziekte) van deze drie-eenheid kunnen voorkomen.

Nog veel meer leren over ayurveda en behoefte aan persoonlijke tips? Hanneke geeft ook (online) selfcare consulten. Je boekt er hier één. 

Vijf elementen

Ayurveda legt de focus op de vijf elementen: lucht, vuur, ether, water en aarde (en hun rol in de natuur). Wij mensen bestaan uit deze elementen. De onderlinge verhouding tussen de elementen verschilt per individu: ieder mens is uniek. Een belangrijk onderdeel in de Ayurvedische geneeskunst is de leer van de drie dosha’s. De drie dosha’s zijn ieder opgebouwd uit twee elementen:

Ether en lucht: Vata Dosha
Vuur en water: Pitta Dosha
Water en aarde: Kapha Dosha

Investeer in  extra tijd & liefde in jezelf. Bijvoorbeeld door jezelf dit retreat te gunnen: hier leer jij o.a. hoe jij in verbinding komt met de elementen die jij van nature in je hebt en hoe deze bijdragen tot het onderhouden van een gezonde relatie met jezelf.

Zomer = pitta

Volgens de Ayurveda heeft ieder seizoen invloed op ons lichaam en geest. De zomer vindt haar wortels in Pitta Dosha. De kwaliteiten van Pitta zijn heet, oily, scherp, intens en vloeibaar. Wanneer deze dosha in balans is heb je een gezonde huid, een sterke eetlust en vertering, een goed gevoel voor humor en zijn je inzichten helder.

Maar op hete dagen kan het zijn dat de bijbehorende dosha uit balans raakt (of misschien had je al behoorlijk wat Pitta kwaliteiten in je en vormt een dagje zonnen op het strand de druppel) en te extreem wordt. Te veel Pitta in je lijf kan zorgen voor de volgende klachten: warmte-uitslag, snel geïrriteerd of jaloers zijn. Ik heb behoorlijk wat Pitta in mijn constitutie en persoonlijk kan ik in de zomer minder goed tegen koffie (klotsende oksels), heb ik het heel snel warm in de zon (ik verbrand snel) en heb ik wat minder geduld.

Herkenbaar? Hier zijn 4 makkelijke tips om je Pitta deze zomer in balans te houden!

1. EEt Voeding die Verkoelt en VERMIJDT VOEDING DIE VERHIT

In Ayurveda draait het allemaal om balans. Dit betekent dat je op een hete dag koele dingen eet. Zo logisch als wat, toch? Dus in de zomer eet je komkommer, meloen, courgette, bessen, spinazie, licht verteerbare salades en drink je bijvoorbeeld kokoswater. Beperk het gebruik van tomaten (zeer irriterend voor Pitta!), noten, cafeïne en knoflook.

2. EET PITTA KALMERENDE KRUIDEN

Cooling herbs zijn: koriander, basilicum, munt, venkel, kardemom en komijn.

3. Eet wat minder en net even anders dan je gewend bent

Ja, het helpt echt. Je lichaam zal je er dankbaar voor zijn! Eet kleinere porties en minder vaak. Verminder zure producten zoals citroen, koffie, augurken, zuurkool en alcohol. Eet geen gerechten met scherpe en pittige kruiden en vermijd gefrituurd voedsel. Dierlijke producten zijn lastiger te verteren: eet hier ook even zo min mogelijk van bij hitte. Eet het liefst na 19.00u ‘s avonds zo min mogelijk meer (of als je dat niet redt: 20.00u).

4. Sleep baby, sleep

Ga uiterlijk om 23.00u slapen en sta vroeg op. Slaap is zó belangrijk. Het gaat niet alleen om hoeveel uur (liefst minimaal 8, maar hoeveel je precies nodig hebt hangt af van de persoon) maar ook om hoe laat je naar bed gaat en hoe laat je er weer uit gaat.

5. Kokosolie, Kokosolie, Kokosolie

De lijst met kokosolie benefits is lang. Ayurvedisch gezien heeft kokosolie een verkoelende werking en daarmee is deze olie geschikt om de Pitta energie te balanceren. Je kunt er mee koken, gebruiken als zonnebrand of smeer je voetzolen er mee in als je niet kunt slapen vanwege de hitte.

rozenkwarts

6. keep the balance: INVEst in rest

De zomer is gezellig, je bent meer buiten, er zijn meer feestjes en je drinkt waarschijnlijk daardoor wat meer drankjes dan in de winter. Helemaal geen probleem: geniet er lekker van en zoek die balans. Kies op drukke dagen eerder voor een rustige yogales, wissel sociale afspraken af met tijd voor jezelf en laadt je batterij op met meditatie of een verkoelende boswandeling. Vind je het moeilijk om te mediteren? Even op bed liggen met een rozenkwarts in je hand (en evt. een muziekje op de achtergrond) doet wonderen. Rozenkwarts heeft verkoelende en kalmerende kwaliteiten en helpt je lief te zijn voor jezelf. Essentiële oliën die een verkoelende werking hebben op Pitta zijn o.a.: kamille en lavendel. Je vindt deze in de Rock Your Night Calming Pillow Spray (om lekker te slapen!).

LEES OOK