Selfcare

Van een ‘mwah’ dag een goede dag maken? Start met dit ochtendritueel!

Al vijftien jaar was het haar aller-, allergrootste droom om in Los Angeles te wonen. En ineens was de kans daar: het was nu of nooit. Op 17 oktober 2017 was het zover: samen met man en hond vloog fitness- en wellness journalist Angélique Heijligers van Amsterdam naar LA. 

Maar toen ze een paar maanden later voor een aantal dagen terug vloog naar Amsterdam ging het mis: haar hart begon te bonzen en het leek of haar keel werd dichtgeknepen. “Ik wist: dit is niet goed”, zo spreekt Angélique in haar boek Morning Medicine. In de dagen, máánden daarna, werd ze ’s ochtends meestal somber wakker.

Houvast & vertrouwen

Wat ze nodig had in deze moeilijke periode? Een ritueel dat ervoor zorgt dat je bewuster in het hier en nu bent en OK bent met mindere dagen. Een ritueel wat houvast geeft en een gevoel van veiligheid en vertrouwen. En simpelweg een ritueel waardoor je ’s ochtends een stuk lekkerder opstaat en met een goed gevoel begint aan de dag. En wat bleek? Zo’n ochtendritueel bleek hét medicijn tegen haar sombere gevoelens.

Interessant: Angélique liet zich inspireren door het sjamanisme. Volgens het sjamanisme heeft de ochtend een heel eigen, unieke en helende kwaliteit, de kracht om harmonie te herstellen en positieve energie te genereren. Yes! 

In 7 easy stappen naar een morning ritual

Je ochtend ook lekker starten? Heijligers ontwikkelde een 7-daags ritueel waarin ze je uitdaagt om 7 dagen lang één uur eerder op te staan. Waarom? In deze 7 dagen ga je jouw persoonlijke ochtendritueel ontwikkelen, in 7 easy stappen! Hier komen ze.

Stap 1: Word wakker in stilte

Zo zou elke dag moeten beginnen: stil. Aldus Angélique. Maar voor veel mensen begint de dag met wakker worden en denken aan alles wat je ‘moet’ die dag. En met een beetje pech voel je vervolgens weerstand (“Ik heb geen zin in deze dag”). Niet bepaalde gedachten waar je energie van krijgt! Observeer in plaats daarvan je gedachten eens. Welke gedachten komen voorbij? En welke emotie koppel je daaraan? Stilte heb je nodig, het verlaagt je stressniveau en ordent je gedachten. Nog een tip: maak je bed op. Klinkt simpel, maar met deze praktische handeling ben je even helemaal in het moment, én het geeft voldoening.

Stap 2: Drink, mediteer & stel jezelf een levensvraag

Na het opmaken van je bed, drink je een groot glas water. Dit lijkt een wel heel simpele tip, maar het is zó belangrijk om voldoende te drinken. Tijdens je slaap verlies je veel vocht en als je dat niet aanvult, kun je je overdag vermoeid voelen en moeite hebben met focussen. Doe vervolgens een korte meditatie, wij vinden het heel fijn om dit met kristallen te doen. Na je meditatie is het tijd om jezelf een belangrijke levensvraag te stellen, bijvoorbeeld: “Welke drie dingen maken me blij vandaag?”.

Stap 3: Stretch binnen & beweeg buiten

Dat sporten goed voor je is, weet je natuurlijk allang. Het zorgt ervoor dat je stofjes aanmaakt waar je blij van wordt, je bent de hele dag actiever (je bent bijvoorbeeld gemotiveerder om met de fiets naar je werk te gaan), je slaapt beter en als je buiten sport krijg je ook nog een extra zuurstof binnen. Begin je ochtend met een korte stretchsessie (een kwartiertje is genoeg) en doe vervolgens een korte work-out, het liefst buiten.

Stap 4: Maak contact met de natuur

En maak contact met de aarde. Loop even met blote voeten over het gras en als dat niet lukt: in je tuin (of desnoods op straat) is ook oké. Waarom? Zodra er contact is tussen je huid en de aarde laad je als het ware je batterij op. En dat willen we! Zéker ’s ochtends.

Stap 5: Douchen, tongschrapen & aankleden

Tongschrapen is een bekend Ayurvedisch gebruik (ik heb er al veel positieve verhalen over gelezen). Na bovenstaande 4 stappen spring je onder de douche, poets je je tanden en schraap je je tong. De voordelen hiervan schijnen eindeloos te zijn: het verwijdert afvalstoffen (ama) en helpt daarbij je spijsvertering makkelijker te maken.

Tip: rol vervolgens even met de Let it Flow roller over je polsen voor een extra frisse start van je dag.

Stap 6: Je antwoord op de levensvraag

Als het goed is, is je hoofd nu fris en helder. Denk weer even aan de levensvraag die je jezelf stelde: komt er een antwoord naar boven? Als er niets naar boven komt is het ook oké, komt er wel iets: schrijf het dan op. Dit hoeft niet mooi of uitgebreid; een losse fladder is prima. 6.

Stap 7: Maak je ‘Morning medicine elixer’

Klinkt goed, niet? Iets gezonds voor jezelf als ontbijt maken, werkt op zichzelf al helend. Het geeft tenslotte aan dat je jezelf op nummer 1 zet: jouw gezondheid, jouw dag (en wat je met je kostbare tijd gaat doen) is belangrijk voor je. Begin je dag bijvoorbeeld met deze chaga latte (boost je immuunsysteem en mijn nieuwe vervanger voor koffie!) of maak een lekkere smoothie voor jezelf.

Verdere uitleg, stretch-oefeningen, workouts en Angélique’s persoonlijke verhalen lees je in Morning Medicine. 

LEES OOK