Interviews

Q & A met Anouk van happysleeper.nl

Anouk heeft het platform www.happysleeper.nl gelanceerd. Hier verzamelt ze kennis en schrijft ze artikelen over slaap en ontspanning en hoe je die kunt verbeteren. Daarnaast geeft ze workshops, heeft ze onlangs de Pillow Talk Podcast geïntroduceerd en geeft ze yin yogalessen. Daar wilden wij meer van weten! Daarom een Q & A met deze inspirerende dame.

Q: Vertel eens wat meer over wat je doet?

A: Voor de podcast ontmoet ik andere experts en inspirerende gasten voor een gesprek over slaap, rust, ontspanning en slaapgewoontes. Heel leuk om te doen en zo leerzaam ook! Het past voor mijn gevoel ook het best bij mijn boodschap om het gebruik van schermen te minderen. Lekker luisteren met je ogen dicht. De yin yogales geef ik nu in een privé omgeving, waar mensen zich veilig voelen om voor het eerst yoga te komen doen, maar inmiddels zijn mijn starters al bijna een jaar trouwe yogi’s 🙂 En ik wil yin yoga ook meer en meer bij bedrijven gaan geven. Rust en ontspanning creëren tijdens een werkdag is mijns inziens de mooiste beweging, echt een cultuuromslag, die ik in gang wil zetten. Dat is mijn hogere doel. Om alle yang energie waarin we met z’n allen zitten te balanceren. Tijdens de dag uit je hoofd en in je lijf en jezelf wat beter leren kennen middels de mat. Zoals mijn yoga leraar Johan Noorloos zei: ‘Yoga begint pas als je van de mat afstapt.’ Op de mat leer je je fysieke, emotionele en mentale weerstand kennen en kun je leren los te laten wat je niet (meer) dient. Dat bevrijdt en maakt je sterker. Ik kan het niet mooier verwoorden dan dit. Het meditatieve aspect van yin yoga geeft zoveel rust en stilte in mijn hoofd en ik weet ook beter wat mijn grenzen zijn, omdat ik heb geleerd ze fysiek ook te voelen. En dit is wat ik wil doorgeven. Om anderen te helpen vanuit die rust en ontspanning overdag ook ’s nachts beter te kunnen (in)slapen. Ik heb slapen prioriteit gegeven, omdat dit naar mijn eigen inzicht ook ergere overspanning kan voorkomen.

Er zijn zoveel mensen met overspannen klachten, mensen met burn-out en mensen die slecht slapen. Gemiddeld 90% van mensen met burn-out klachten slaapt ook slecht, die ervaring had ik ook. Ik wist dat het niet goed met me ging en ik zocht vooral rationeel naar oplossingen, in een actiemodus. Wat kon ik DOEN om me beter te voelen. Meer bewegen, meer gezond eten, meer met vrienden afspreken. Maar uiteindelijk gaat het om MINDER doen. Meer stilte, meer rust creëren. En beter luisteren naar mijn signalen van moeheid en dus gewoon naar bed gaan. En niet ’s avonds nog even 2 schermen tegelijk, omdat je in een Netflix serie zit en je ook nog je sociale leven via what’s app wilt beantwoorden. Het grappige is eigenlijk dat ik nu juist vaak niet de rust heb om een film of serie te kijken, omdat ik ander dingen belangrijker vind en daar ook de energie voor heb!

Slecht slapen is slecht voor welzijn én je succes. Je lichaam heeft geen kans om optimaal te herstellen. En het lullige is, het tekort bouwt zich op, eindigend in een opgeblazen gevoel, extra calorieën waar je ze niet wilt hebben, pijnlijk lijf, lage weerstand, ziekte, hart en vaatziekten en depressieve gevoelens.  En dan heb ik het nog niet eens over de rationele en zakelijke gevolgen. Je kunt geen goede beslissingen meer nemen als je niet goed slaapt, slecht slapen veroorzaakt ongelukken, en beperkt de concentratie.  Niet heel rooskleurig he? En toch geven mensen ’s avonds vaak voorkeur aan op de bank zitten onder het mom van ‘dit zijn mijn uren voor mezelf (of met elkaar) en daar maken we nu optimaal gebruik van. Naar bed gaan voelt dan niet als de beste invulling. Terwijl je hersenen helemaal niet ontspannen van TV kijken door het blauwe licht
dat van de schermen komt. Je vecht als het ware tegen het natuurlijke slaapritme. Bij de meeste mensen start melatonine aanmaak ergens tussen 21u en 22u. En dan tel ik alle emotionele reactiviteit in je hersenen op wat je ziet niet eens mee. Ik wil mensen er bewust van maken dat het geheim van een goede nacht in een ontspannen dag zit. Een dag met deadlines, met fouten, met successen, met drukte en collega’s, met files, met kinderen, met eten maken, met op de bank hangen, met social media…. We kennen het allemaal. Maar pak je rust. Pak je stilte. Pak yin. En pak zoveel mogelijk daglicht. Doe minimaal 2 keer per werkdag een ademhalingsoefening. En ga vooral ook op tijd slapen. Iedereen heeft een biologische klok en daarin hoort 7-9 uur slapen. Wanneer je dit niet doet, krijg je voorspelbaar te maken met allerlei klachten die ik al heb genoemd.

Q: Wat is je eigen ervaring hierin?

A: Mijn persoonlijke wake-up call kwam in de vorm van een burn-out. Het resultaat van hard werken, veel ballen in de lucht en slaaptekort. Na vele succesvolle jaren in digitale marketing en management, moederschap en 3 extra jongemannen erbij, merkte ik na een tijd zoeken naar allerlei oorzaken dat mijn gevoel van uitputting niet zomaar opgelost zou worden. Mijn vermoeidheid zou niet alleen verdwijnen door therapie en een andere baan, maar vooral door mijn levensstijl onder de loep te nemen. En toen kwam ik onder andere tot de conclusie dat het met slapen vaak misging.  Ik gaf blijkbaar geen gehoor aan de natuurlijke ritmes van mijn lichaam. Door beter naar mezelf te luisteren, het beoefenen van yin yoga en yoga nidra en mijn slaap prioriteit te geven, heb ik mezelf kunnen herstellen. Initieel deed ik mijn yin yoga teacher training puur voor mijzelf. Ik had geen intentie om les te geven, vond ik ook een hele enge gedachte. Mezelf op de teacher mat. Geen rol om me achter te verschuilen, geen zakelijke identiteit, maar puur mezelf. Dat kost veel graafwerk en soul searching. Maar ik durf wel te stellen dat juist ook de teacher training me het vertrouwen heeft gegeven om voor mezelf te beginnen. Alle puzzelstukjes vielen samen. Van mijn kleuterdroom om juf te worden, mijn tienerdroom om te dansen, mijn leiderschap en ondernemerskwaliteiten voor het ondernemen, mijn achtergrond in online marketing en mijn burn-out en slaaptekort om dit platform te starten.  Ik zag in mijn ervaring mijn kans en heb deze met beide handen gegrepen. Een lieve vriendin zei ook eens ’het leven geeft je veel signalen, maar je moet ze wel zien’ en dat kan ik nu ook. Omdat ik veel meer vanuit rust en stilte leef. Nog steeds is dat een uitdaging he, maar ik ben me er bewuster van en voel veel meer of ik iets wil doen of niet. Het ‘moeten’ gaat er ook steeds meer uit. Ik heb nog veel meer plannen met het platform, maar neem soms bewust wat gas terug. Mijn drive en ambitie zijn ook na mijn burn-out niet verdwenen. Het lukt niet allemaal tegelijk, maar dat is tegenwoordig ook oke :).

Q: Welk boek ligt er momenteel op je nachtkastje?

A: Dat zijn er meer! Afhankelijk van waar ik op dat moment zin in heb.
– ‘Niet morgen, maar nu’ van Dr. Wayne Dyer. Superfijn boek voor zelfontwikkeling. Praktisch
opgedeeld in hoofdstukken naar thema’s.
– IKIGAI: ‘The Japanese Secret to a Long and Happy Life’ van  Francesc Miralles and Hector
Garcia. Luister ik momenteel via Storytel, ideaal!
– ‘The Sleep Solution’ van Dr. Chris Winter. Vakliteratuur en ook echt een aanrader!
– ‘Mijn verhaal’ van Johan Cruijff. De man met zijn no-nonsens uitspraken, die me altijd triggeren om eerst na te denken over de spelling, hebben vaak een grotere impact. Zijn uitspraak: “Ik heb geen geheim van succes.  Gewoon je best doen. Iets leuk vinden en goede mensen om je heen verzamelen.” Want “alleen kun je niks en met z’n allen kun je alles.” hangt met dank aan Chantal Janzen’s eerste &C bij mij in het tijdschriftenrek in de wc. Als reminder voor mijzelf om elke dag gewoon te doen en te vertrouwen op anderen. Van kennis naar actie. Niets meer of minder. En dan niet hopen op succes, maar er hard m’n best voor doen en tegelijkertijd vertrouwen op mijn pad, mijn wensen en mijn doelen.

Q: Wat is je nummer 1 tip om lekker te slapen?

A: Doe een ademhalingsoefening als je lekker in je bed ligt. En de lichten uit. De ontspanning en stilte in je hoofd zit in de stilte en de ruimte tussen twee ademhalingen. En stimulatie van je ademhaling stimuleert de belangrijkste hersenzenuw die in verbinding staat met je parasympatische zenuwstelsel. Niets anders dan een moeilijk woord voor ‘rust en ontspan’ stelsel. Je lijf en je hoofd krijgen letterlijk een seintje dat het ok is om te ontspannen. Iedereen is tegenwoordig zo gehaast en efficiënt. Zelfs in de ademhaling. En juist die kun je als tool inzetten voor een rustige mind en lichaam. Alles is verbonden en je ademhaling is de connectie tussen je lichaam en geest. Of hoofd en hart, het is maar hoe je het labelt. Dit is ook mijn ook truc om vertrouwen te creëren in mezelf en naar anderen. Velen zijn hard op zoek naar meer passie en connectie met wat ze écht willen, maar doen dat vooral rationeel. En dat is zonde, want als je de stilte en rust opzoekt dan vind je je ‘antwoorden’ makkelijker en als vanzelf. Én slaap je beter en dieper in. Je kunt met je ogen dicht een groter geluk bereiken. Daarom is dat mijn pay off.

Q: Welke vrouw rockt volgens jou haar wereld en waarom?

A: Degene die nu bij mij opkomt is Lenneke Vente. Een vrouw die vanuit hernieuwde kracht bijna een nieuw bestaan heeft op moeten bouwen. Een aantal jaren terug werd ze ineens chronisch ziek. Ik heb Len leren kennen tijdens de yin teacher training van De Nieuwe Yogaschool. Een vrij intensieve en persoonlijke periode en de start van een fijne vrije vriendschap!! Ze is een ontzettend sterk dame, haar wilskracht en inzet zijn tomeloos. Maar het mooiste vind ik dat ze steeds zachter wordt voor zichzelf. Meer in balans. Lenneke is schrijfster van het boek ‘Yoga & Mannen’, geschreven samen met Johan Noorloos. Ze schrijft voor de patiëntenvereniging voor Sarcoïdose en houdt haar ervaringen bij in een blog. Gedreven door haar wens om te publiceren. Een boek komt eraan, dat weet ik zeker! Zij rockt!

LEES OOK