motherhood

Selfcare & zwangerschap, mijn 8 tips!

Op dit moment ben ik 37 weken zwanger, is het bijna 17:00 uur en heb ik net 3 heerlijke uren achter elkaar geslapen. Ik heb de afgelopen maanden heel hard gewerkt en nu is het officieel tijd om alles op een heel rustig tempo te doen, ik omarm het nesten volledig en kom het liefst zo min mogelijk de deur nog uit. Mijn lichaam geeft pijn signalen als ik teveel doe op een dag (bekkenklachten en steken in mijn lies) waardoor ik automatisch gas terug neem, daarnaast is mijn nachtrust momenteel zoals dat gaat met een zwangere buik: niet optimaal.

Deze zwangerschap is heel anders dan mijn vorige (7 jaar geleden), toen benaderde ik zwangerschap als iets wat je er even bij doet, ik stond niet stil bij hoe bijzonder het was en dat dit magische proces extra aandacht nodig had. Ik voelde me somber, onbegrepen, eenzaam en verzette mij (onbewust) tegen alle veranderingen. Dat bleek ook tijdens de bevalling: die ging niet zo goed en heeft mij nog lang achtervolgd. Ik had mij van te voren niet goed ingelezen op het gebied van bevallen zelf, ik dacht er zijn zoveel vrouwen voor mij die het ook gedaan hebben, dan moet ik dat toch ook kunnen? Dat bleek niet het geval. Maarrrr het trauma van die bevalling en de struggle de jaren erna bleken wel de motor achter mijn zelfontwikkelingsproces te zijn geweest.

Mijn huidige zwangerschap beleef ik dan ook heel anders, dankzij mijn kennis uit de Ayurveda en de aanvullende literatuur die ik de afgelopen maanden heb verslonden, voel ik me zo voorbereid als kan op iets waarop je je eigenlijk niet kunt voorbereiden. De afgelopen maanden speelde selfcare een belangrijke rol, hoe beter ik namelijk voor mezelf zorgde, hoe beter voor mijn kindje.

Mijn belangrijkste selfcare tips lees je hieronder.

  1. Maak contact

Dit inzicht was helemaal nieuw voor mij, maar bevallen doe je samen met de baby. Jij mag hem/haar het vertrouwen geven dat het veilig is hier op aarde te komen. In de maanden voorafgaand aan de bevalling maak je daarom contact met elkaar, zo voelt het ook minder opeens als de baby er is (mijn ervaring na de eerste bevalling). Praat tegen de baby, leg je handen op je buik en stuur mooie gedachten naar het kind. In De Magische Negen Maanden van Deepak Chopra las ik dat de baby in de buik al kan ruiken. Daarom kunnen essentiële oliën zo’n mooie rol spelen in de zwangerschap, tijdens de bevalling en in de maanden erna.

Geur activeert het limbisch systeem van onze hersenen (het emotionele geheugencentrum), door in de zwangerschap te werken met je favorieten geuren geef je je hersenen onbewust een seintje dat alles oké is: de energie blijft stromen en je blijft open. Bovendien geef je de baby al iets vertrouwds mee, eenmaal op aarde zal de baby de geur en de positieve connotaties die jij er mee had herkennen. Goede geuren om tijdens de zwangerschap te gebruiken zijn: rozenhout,  lavendel en mandarijn. 

2. Be Kind

Dit is de periode om extra lief tegen jezelf te zijn. Nee zeggen is nog nooit zo belangrijk geweest. Bewaak je grenzen, geef je over en please niemand. Wees ook vooral niet te streng voor jezelf. Je hoeft het niet perfect te doen. Literatuur lezen en jezelf zoveel mogelijk voorbereiden op wat komen gaat is belangrijk, maar het mag geen stress op leveren. NOGMAALS: het hoeft niet PERFECT!

3. Blijf in beweging

Ik ben heel sportief ingesteld, maar ik merkte halverwege de zwangerschap dat die spieroefeningen mij gestolen konden worden. Maar ik weet hoe fijn en belangrijk beweging voelt, het laat de energie goed stromen (minder vermoeidheid!) en maakt ruimte in het lichaam (minder pijntjes!). Daarom heb ik bijna iedere dag een yoga practice gedaan, al was het maar tien minuten. Ik heb zoveel mogelijk gewandeld, gezwommen en bezocht regelmatig de zwangerschapsyogaklas van Martine bij Glow. 

Als ik in Amsterdam had gewoond was ik naar MangalaM of de lessen van Asha bij Delight Yoga gegaan. 

4. Eet zo gezond mogelijk en neem supplementen.

Je hebt het niet altijd door, maar je bent gewoon een mens aan het maken. Hoe cool! Een eicel en een zaadje vormen het begin van nieuw leven. Om op de best mogelijke manier te groeien is het belangrijk dat jij zo vers mogelijk eet, liefst bio zodat je lichaam geen tijd kwijt is met chemicaliën afbreken. Maak gezond eten simpel: luister naar je lichaam, eet veel groenten, zo vers mogelijk en laat alles wat kant en klaar is, gefrituurd is of veel suiker bevat staan. Heb je last van constipatie? Drink dan iedere avond voor het slapen gaan een beker warme (amandel) melk met een beetje kaneel, kurkuma, gember, kardemom en ghee. Warme compote van gedroogde pruimen, rozijnen en abrikozen helpen je ijzergehalte op peil te houden en helpen de behoefte aan zoet te stillen. Ik zou zoveel mogelijk chocolade en koffie beperken, dit zijn twee stimulerende voedingsmiddelen en die kunnen je baby onrustig maken.

Neem iedere dag een goed voedingssupplement, ik kies voor Orthica en slik dagelijks Prena Fem en Probiotica (deze laatste alleen de laatste 6 weken).

5. Kom in je lijf.

Wij zijn een doe maatschappij waarin voelen ondergeschikt is. Bij hoofdpijn nemen we aspirine om gewoon door te kunnen gaan en als je bang bent voor de pijn in de bevalling neem je een ruggenprik. Maar zo ga je totaal voorbij aan wat pijn is: een teken dat je lichaam aandacht wil. Neem pijn in je zwangerschap dus serieus en ga op zelf onderzoek uit: maak je je ergens druk over of wil je misschien teveel activiteiten in 1 dag proppen? Leer van je lijf! Bevallen doe je ook niet met je hoofd, maar met je lijf, pijn tijdens de bevalling is functioneel: je baarmoedermond opent zich zodat de baby eruit kan. Voor een voorspoedige bevalling is het zeer belangrijk dat je naar deze pijn toe gaat i.p.v. ‘m niet te willen voelen. Met het niet willen voelen of in paniek raken, geef je de baby het signaal dat het niet veilig is om naar buiten te komen. Voelen klinkt echter simpel, maar als je jarenlang je gevoel hebt weggestopt kan het lastig zijn om in contact te komen met je lijf. Een zwangerschapscursus helpt je hiervan bewuster te worden. Tijdens mijn eerste zwangerschap volgde ik een cursus van Carite Salome, dat paste totaal niet bij mij jammer genoeg, heb wel steeds lekker geslapen aan het einde van de les 🙂 Eigenlijk vind ik dat een echt goede allesomvattende  cursus nog ontbreekt, ik denk dat ik er zelf 1 ga ontwikkelen 🙂 Maar ik hoor goede verhalen over Hypnobirthing, trok mij niet zo, zelf heb ik hulp gevraagd aan haptotherapeut Nicoline Hendriks. 

De sessies bij Nicoline zijn samen met je partner en dat maakt dat het voor de aanstaande vader ook wat tastbaarder wordt. Daarnaast biedt het een mooie opening om met z’n tweeën in contact te zijn.

Massage is een super methode om in je lijf te komen,  absolute massage toppers zijn: Hilde, Nadia en Alicia.

6. Tune Out!

Beperk prikkels en stress en gebruik deze bijzondere tijd om extra dicht bij jezelf te komen. Tijdens een zwangerschap staan al je zintuigen op scherp, je ruikt, proeft en hoort beter zodat je als een leeuwin je kind kunt beschermen. Je intuïtie is sterk. Dagelijks even mediteren helpt je het hoofd leeg te maken. Je weet misschien uit eerdere posts dat ik niet van het lange mediteren ben, even op bed liggen met een steen in je hand of op je lijf werkt net zo goed als in lotus houding zitten. Amethist helpt drukke mom’s to be te kalmeren en Rozekwarts helpt je om in de Be kind to yourself energie te blijven. Op YouTube vind je een aantal begeleide meditaties, ik vind die van Brett Larkin fijn.

7. Vermijd onnodige prikkels. 

Ik ben sowieso van de prikkel reductie, ik zie om mij heen zoveel vrouwen die overprikkeld zijn en daardoor nog extra verslaafd raken aan prikkels. Denk aan een telefoon of shop verslaving. Maar tijdens je zwangerschap wil je echt zoveel mogelijk naar binnen keren en zo min mogelijk naar buiten. Dat betekent: kappen met die telefoon! Benut niet iedere vrije minuut aan het doelloos door insta scrollen (vermoeiend voor je ogen en je brein), maar doe ook gewoon even h-e-l-e-m-a-a-l NIETS! En vooral na 20:00 uur: zo min mogelijk op je telefoon anders heb je de kans dat je niet lekker slaapt. Ook qua huid verzorging en schoonmaak middelen in huis: houd het simpel. Hoe minder chemische troep je lijf hoeft af te breken, hoe beter (want minder prikkels!). Mijn huid doet het erg goed op de producten van Lois Lee en qua pure facial verwennerij kan ik je een behandeling bij Beauty Bewust aan raden (glowy skin!). In het begin van mijn zwangerschap had ik vanwege de hormonale schommelingen een erg onrustige kin, Shatavari, een Ayurvedisch kruid, heeft mij hiervan af geholpen.

8. Betrek je partner zoveel mogelijk in het proces.

Onbewust heb ik mij tijdens mijn eerste zwangerschap erg afgesloten voor mijn partner, tot aan mijn bevalling aan toe. De laatste weken heb ik mijn huidige partner proberen te betrekken door regelmatig zijn hand op mijn buik te laten leggen en veel te praten over hoe ik mij voel. Ik heb hem ook echt om hulp gevraagd, gezegd dat ik niet alles zomaar meer kan doen. Ook heb ik hem voorzien van leesvoer en regelmatig stukjes voorgelezen uit de literatuur die ik las. Hij is een paar keer meegegaan naar de verloskundige, een echo maakt voor het baby leven voor hem ook tastbaarder.

Nog 1 laatste tip, om mijn bekkenpijn te verlichten en ervoor te zorgen dat mijn bekken goed staan voor de bevalling heb ik een aantal sessie gehad bij de Chiropractor. Ik ben superblij met het resultaat en raad je van harte aan niet te blijven rond lopen met pijn. Zoek naar een therapeut die bij je past en die je klacht serieus neemt, laat je niet af wimpelen!

LEES OOK

Tadaaaaa! Met trots presenteren we onze nieuwe aanwinst in de shop: een kit met onze favoriete stenen + een mini