How to

5 x mediteren, tips om het daadwerkelijk te doen!

Voor het gemak ga ik er van uit dat je weet welke voordelen mediteren je op leveren. Waarschijnlijk weet je wel dat je meer rust en minder stress ervaart als je dagelijks een moment neemt voor stilte, maar het toe passen in de hectiek van alledag blijft een tweede. Vaak leg je de lat voor jezelf zo hoog dat je allerlei excuses bedenkt om het niet te doen (bewust of onbewust). Maar weet je, mediteren hoeft niet groots en meeslepend te zijn, het kan echt anders! Om je te inspireren deel ik 5 probeer-het-eens-zo tips met je!

  1. Denk niet dat je niks mag denken

Mijn eerste kennismaking met mediteren was negatief. Ik dacht dat ik niks mocht denken, maar de gedachtes bleven juist komen. Daardoor kwam ik alles behalve in het hier en nu en wachtte ik steeds hoopvol op het verlossende belletje, het teken dat de meditatie voorbij was.

Pas later leerde ik dat je door mediteren juist je gedachtes kon ordenen, zo werd de stilte, het naar binnen keren een hulpmiddel om dagelijkse prikkels te verwerken en mijn onrustige brein te kalmeren. Persoonlijk heb ik niks met de woorden: parkeer je gedachtes en je hoeft er niets mee te doen. Wat mij enorm hielp is om alle gedachtes te verwelkomen: in mijzelf herhaalde ik: kom maar op gedachte, ik ben er nu, laat je maar horen! Door mezelf toe te staan te denken kon ik juist makkelijker los laten en werden duizenden gedachten er nog maar een paar.

  1. Laat je leiden

Een geleide meditatie betekent dat de stem van iemand anders je begeleidt naar ontspanning, dat maakt het toegankelijk voor onrustige beginners en toegankelijk om te starten.. Op YouTube zijn er allerlei geleide meditaties beschikbaar: voor healing, innerlijke rust, in slaap vallen of manifesteren. Mijn favoriete meditatie wordt online gegeven door Adriene . Heb je weinig geduld en vind je deze ook te lang duren? Bouw het aantal minuten dan stapsgewijs op via de app Headspace.

  1. Kom in beweging

Ben je een beweeglijk type? Combineer mediteren dan met een wandeling in de natuur. Ga in je eentje, zet je telefoon op vliegtuigmodus en wandel in stilte. Zet je zintuigen op aan door te letten op wat je hoort, ziet, proeft en voelt. Loop langzaam en let op je ademhaling, adem bewust naar je buik en beeld je in dat je bij elke inademing nieuwe energie inneemt en bij elke uitademing spanning los laat. Als je een bankje tegen komt en je hebt zin om er op te gaan zitten, doe dat dan!

  1. Ga voor mini oplaad momenten

Geen tijd om lang te mediteren of zie je het niet zitten om 10 minuten stil te zitten? Verspreid het mediteren dan over kleinere momenten op de dag. Mediteren kan overal, op ieder moment van de dag. Ook tijdens die drukke vergadering 🙂 Grijp bij het wakker worden niet direct naar je telefoon, maar sluit nog even je ogen, leg je handen op je buik en probeer in te checken bij jezelf: wat is je stemming? Wat wil je vandaag graag waar maken? Probeer niet altijd te multitasken maar laat tijd ook onbewust leeg: staar naar buiten in de trein, fiets heel bewust van kantoor naar huis en voel tijdens, vind ik ook fijn. Check bij het toilet bezoek hoe het staat met je ademhaling, adem een paar keer bewust in en uit, voel je voeten en laat je schouders zakken.

  1. Gebruik tools

Geur beïnvloedt je stemming op een heel subtiel niveau. De juiste geur helpt je te ontspannen waardoor energetische blokkades opgelost worden, de energie beter stroomt en je je minder vermoeid voelt. Daarnaast adem je door het in je opnemen van de geur dieper en laat je automatisch je schouders zakken. Behoefte aan meer zelfvertrouwen? Kies dan een vrouwelijke, zachte geur met o.a. rozenhout. Wil je werken aan het versterken van je intuïtie? Gebruik dan een frisse, diepe geur met o.a. essentiële olie van Palo Santo. Door je zintuigen met behulp van de geuren te activeren kom je makkelijker en dieper in je meditatie.

Naast essentiële olie zijn kristallen ook een mooie tool om gemakkelijk in te tunen op jezelf. Kies een kristal wat je aan spreekt, doe dit op je gevoel. Ga op bed liggen en plaats de kristal op je lichaam of houd ‘m vast in je hand. Welke gedachten komen er bij je op? Waar vraagt je lichaam om? Als je het fijn vindt kun je na afloop in een opschrijf boekje noteren welke gedachten er bij je op kwamen. Dit is een goede manier om een vol hoofd te legen.

Heb je rozekwarts in huis en wil je meer liefde in je leven aan trekken? Ik heb een speciale rozekwarts meditatie ingesproken.

 

LEES OOK