Selfcare

5 x meer energie in de lente

Voorjaarsmoeheid en verkoudheid zijn volgens de ayurveda typische lenteklachten. Dit komt omdat we in de winter meer brandstof nodig hebben vanwege het koude weer. Maar niet alles wat we binnen krijgen wordt goed verteerd of verbruikt waardoor we gedurende de winter het een en ander opstapelen aan afvalstoffen en overtollige energie. Omdat de temperatuur in de lente toeneemt, gaan deze afvalstoffen smelten. Hierdoor kunnen klachten als hooikoorts, verkoudheid en voorjaarsmoeheid ontstaan.

Het voorjaar brengt volgens ayurveda de eigenschappen van kapha met zich mee: zwaar, olieachtig, traag en koel. Het is belangrijk om deze eigenschappen te compenseren, omdat er anders een teveel ontstaat. Wat kan je doen om je lichaam te ondersteunen en klachten te voorkomen?

  1. Reinig je lichaam. Omdat je lichaam in de lente druk bezig is met het verteren van de afvalstoffen uit de winter, wil je je spijsvertering ontlasten, die heeft het immers al druk genoeg. Kitcheri is detoxproof (want makkelijk te verteren) en erg smakelijk.
  2. Eet plantaardig. Zuivel lijkt erg op kapha en kan, net als vlees, in de lente te zwaar verteerbaar zijn.
  3. Laat patronen los. Mensen met een kapha onbalans hebben de neiging emoties en patronen vast te houden. Er kan dan zwaarte ontstaan. Mentaal uit zich dit in zwaarmoedigheid en lichamelijk in gewicht vast houden.  Essentiële oliën die helpen los laten zijn: kamille (irritaties), jasmijn (stress& gewoontes die veel energie kosten), grapefruit (ondersteunt de spijsvertering) en geranium (pleasegedrag). Je vindt al deze oliën in onze Uplifting Body & Bath oil.
  4. Kom in beweging. Ga sporten en pas je yoga aan naar wat stevigere oefeningen. Door beweging voorkom je dat er meer afvalstoffen (de oorzaak van vermoeidheid) ontstaat. Leg de focus op verwarmende oefeningen die de spijsvertering stimuleren en oefeningen waarbij je de borst opent, zodat slijm kan worden afgevoerd. Dit is een goed seizoen om een paar keer naar Bikram Yoga te gaan!
  5. Sta vroeg op, mediteer en haal adem. Liefst net voor 6 uur zodat je de energie van vata (beweging) mee neemt in je dag. Breng je lichaam in beweging met de vuurademhaling en mediteer met oranje calciet (houd ze in je hand of leg ze voor je).

LEES OOK

Vorige week had ik de eer een talk bij te wonen van de Amerikaanse yogadocent en ‘adem-expert’ Max Strom. Deze

Yasssss! Hoe heerlijk is het dat je je vanavond en morgen weer even kunt resetten & restarten? Want dat is