Selfcare

Herfst dip? Met deze tips maak je er korte metten mee

De herfst vind ik een heerlijk seizoen. Het is echter wel de tijd van het jaar waarbij mijn (mentale) gezondheid het meeste aandacht vraagt. De naar buiten gerichte energie van de zomer botst met de naar binnen kerende energie van de herfst. Om senang i.p.v. overspannen de herfst door te komen deel ik de meest voorkomende klachten + tips om deze aan te pakken.

  1. Verkoudheid en griep

Dit is de tijd van het jaar waarin het koeler weer wordt. De temperatuurverschillen kunnen gezondheidsproblemen geven zoals verkoudheid en griep. De afvalstoffen die in de zomer in het lichaam zijn opgeslagen en onvoldoende afgevoerd zijn kunnen de darmen vervuilen en daardoor de weerstand verminderen.

Neem RUST. Dit heeft een positief effect op het immuunsysteem. Vermijd melk- en zuivelproducten. Deze versterken de slijmvorming (en je wilt juist MINDER slijm). Ook banaan en koude dranken zijn slijmvormend. Houd de voeten warm door sokken aan te doen in bed. Het lichaam reinigt zich door te gaan transpireren en de afvalstoffen af te voeren. Drink tijmthee. Deze thee helpt tegen hoesten en keelpijn. Het bevochtigt de droge slijmvliezen en helpt bij het afvoeren van teveel slijm in de luchtwegen.

  1. Vermoeidheid

Aan het begin van de herfst hebben veel mensen vermoeidheidsklachten omdat het lichaam moet wennen aan de overgang van de herfst naar de winter. Het lichaam is nog niet ingesteld op andere temperaturen en de weerstand is nog niet sterk genoeg om te kunnen omgaan met de koude wind en regen.

Ga voor 22:00 uur naar bed, vermijd teveel prikkels na 20:00 uur ’s avonds, houd het bij 1 kopje koffie per dag (voor 12:00 uur gedronken) en beperk alcohol en je suiker inname. Als slaapmutsje kun je warme (amandel)melk met een snufje nootmuskaat en kaneel drinken.

  1. Een onrustige huid

Wanneer de darmen de afvalstoffen niet kwijt kunnen raken wordt de huid onzuiver en onrustig. De huid heeft in de herfst en de winter het meest te verduren door het verschil tussen de binnen- en buiten temperatuur, de harde wind en de neerslag. Het eten van gezonde voeding heeft direct invloed op het hele lichaam en dus ook op de huid. Droogte belast de longen en de dikke darm. Door de droge, centrale verwarmingslucht en uitdrogende genotsmiddelen zoals koffie, zwarte thee en sigaretten worden de longen nog meer belast en ontstaan er huidklachten.

Laat alles wat uitdroogt dan ook staan, kies liever voor vullende soepen, rijke stoofschotels en warme havermoutpap voor het ontbijt. Gebruik warme sesamolie om je voeten voor het slapengaan in te smeren. Olie zorgt voor extra voeding en smering in het lichaam.

4. Humeurschommelingen/ stemmingswisselingen

Volgens de Chinese geneeswijze horen de emoties van verdriet en droefheid bij de longenergie. De longen staan voor het nieuwe verwelkomen, inademen en het oude loslaten, uitademen. De herfst heeft te maken met loslaten en afscheid nemen, voorbereiden op de winter. Deze periode kan zwaarmoedige gevoelens veroorzaken. Verdriet en droefheid zijn emoties die geuit mogen worden. De darmen staan naast het fysiek loslaten van afvalstoffen ook voor het loslaten van emoties. Net als de longen hebben zij een belangrijke rol in het verwerken.

Ademhalingsoefeningen bevorderen de gezondheid in de longen en de dikke darm. Bovendien helpt een goede ademhaling de balans in het lichaam te herstellen. Zoek op YouTube naar Pranayama ademhalingsoefeningen en probeer iedere ochtend te starten met wat yoga oefeningen. Al is het maar 5 minuten, echt, gewoon doen.

Meer tips om voor jezelf te zorgen en lekker in je vel te zitten vind je in de selfcare challenge guide.

LEES OOK