Selfcare

Zo Rock je jouw Mooncycle

Vandaag, 1 september 2017, lees ik in het AD dat menstruatie een onderschat probleem is. Uit de verzamelde data van gynaecoloog en onderzoeker Bertho Nieboer blijkt dat de meerderheid van de vrouwen buikpijn heeft tijdens de menstruatie en zich prikkelbaar of neerslachtig voelt. En waar Nieboer inzicht wil krijgen in welke medicijnen het beste werken, wil ik je vertellen hoe je zonder pijnstillers je menstruatieklachten kunt verlichten.

Menstruatie is de maandelijkse cyclus met een reinigende functie voor het vrouwelijk lichaam. Volgens de Ayurveda zijn hevige menstruatieklachten een teken dat je uit balans bent. Zo kan hevig bloedverlies te maken hebben met een teveel aan hitte (pitta) in je systeem en kan een onregelmatige cyclus duiden op teveel lucht (vata).

Eerder schreef ik al een artikel over het verlichten van PMS klachten . Nu wil ik algemene tips per dosha (een algemene uitleg over Ayurveda en de dosha’s vind je hier) met je delen die je makkelijk kunt toepassen in je dagelijkse leven.

Vata

Vata types hebben een korte en onregelmatige cyclus. Bijbehorende klachten kunnen zijn: pijn in de onderrug, angst, constipatie en insomnia. Tips: Probeer om 21:30 uur in bed te liggen, spray wat Calming Pillow Mist op je kussen (de blend kalmeert het zenuwstelsel) en smeer je iedere ochtend in met warme sesamolie. Focus op warm eten en vermijd rauwe groenten. Kies voor kalmerende yoga oefeningen die gericht zijn op gronden. Probeer structuur en regelmaat in je dagen te krijgen.

Pitta

Pitta types hebben meestal een regelmatige cyclus met veel bloed. Evt. achtergebleven bloed in het ondergoed is moeilijk te verwijderen en doorgaans heeft het bloed een penetrante geur. Bijbehorende klachten zijn: zweten, migraine en acne. Tips: slow down met je training, je wilt je lichaam niet tot het uiterste pushen, dit veroorzaakt teveel hitte. Focus vlak voor je menstruatie op rustige en verkoelende yoga houdingen, ga wandelen in het bos (mega verkoelend!), mediteer met rozenkwarts (of leg ze op je nachtkastje). Maak je agenda zo leeg mogelijk (geen onnodige afspraken!) en skip de koffie. Als je niet in slaap kunt vallen, probeer dan eens of het luisteren naar geluiden van kabbelend water (hulde aan YouTube!) helpt.

Kapha

Kapha types hebben een regelmatige cyclus met de neiging te laat te zijn. Het menstruatiebloed is dik en er kunnen stolsels in zitten. Bijbehorende klachten zijn: opgezette borsten, onverwacht in huilen uitbarsten en een algeheel sloom gevoel. Tips: Blijf ’s ochtends niet te lang in bed liggen, maar sta vroeg op. Te lang slapen kan het gevoel van loomheid verergeren. Blijf bewegen! Ga lekker wandelen en doe aan yoga. Drink zelfgemaakte kruidenthee met verse gember, kurkuma, zwarte peper, kaneel en kardemom. Kook 10 minuten een liter water met een theelepel met elk van deze kruiden, laat even afkoelen en voeg honing van verse kwaliteit toe. Drink dit gedurende dag, drink hiernaast niet teveel andere dingen. Teveel water kan te lastig te verteren zijn voor een kapha (vooral als je snel geneigd bent water vast te houden). Eet deze dagen zo licht mogelijk en vermijd koolhydraten. Focus op verse groene groenten. Vermijd zuivel en teveel zoete producten.

 

LEES OOK