Selfcare

Ayurveda Rocks!Dit is wat de leer mij opleverde.

Ayurveda is overal anno 2017. Mijn avontuur met deze wetenschap van het leven begon al een paar jaar geleden toen ik – op zoek naar (hoe verrassend!) meer  balans- in de bibliotheek boeken tegenkwam over Ayurveda. Ik had in die tijd een soort van burn out, was mezelf helemaal kwijt en eigenlijk ten einde raad. Ik vond het interessant om te lezen over Ayurveda, maar eigenlijk vond ik de theorie behoorlijk lastig. Allemaal leuk en aardig die info over dosha’s en de bijbehorende eet- en leefadviezen, maar het in de praktijk te brengen bleek verwarrend.  Was ik nou een vata, een pitta of een kapha?

Op zoek naar meer antwoorden over waarom ik me voelde zoals ik me voelde bezocht ik een aantal workshops bij Delight Yoga en boekte tweemaal een Ayurvedisch consult bij Tory Hyndman. Ik leerde dat ik beter soep dan sla tussen de middag kon eten als het koud was (voor het verlichten van mijn onderrugklachten) en dat ik voor het slapen gaan geen spannende thrillers meer moest lezen (nachtmerrie gevaar). Ik voelde mij ietsjepietsje beter en daardoor kreeg ik honger naar meer kennis omtrent  Ayurveda. In augustus 2016 startte ik daarom met de jaaropleiding tot Ayurvedisch Therapeut.

Wat volgde was een intensief leerjaar (zo’n 21 volle lesdagen en heel veel zelfstudie) waarin ik pas echt de volle waarde van Ayurveda leerde kennen en toepassen. Ik ontdekte dat de basis van de leer heel simpel is: mentaal en fysiek welzijn ontstaat door het creëren van balans. Zelf heb je invloed op het herstellen van deze balans door de actieve integratie van een tegengestelde kwaliteit die de disbalans veroorzaakt.

Een voorbeeld: ik ben voor 50% een Pitta type (pitta hoort bij de elementen vuur en water), dit betekent o.a. dat ik behoorlijk veeleisend endaadkrachtig ben, chagrijnig wordt als ik niet op tijd eet en houd van actie. Als ik niet in balans ben en mijn pitta de overhand neemt, krijg ik klachten die te maken hebben met overmatige hitte in het lijf: ontstekingen, hormonale disbalans, niet in slaap kunnen komen en ongelooflijk snel uit mijn vel schieten. Bij mij uit zich het ook in grote mentale onrust en een knagend gevoel in mijn buik van iets wat er niet uit kan, het gevoel van: ik weet niet waar ik met mezelf heen moet.

Zoals ik al schreef: Ayurveda lost disbalans op door het weglaten van de kwaliteiten van de disbalans en het toevoegen van de tegengestelde kwaliteit. In het geval van overmatige hitte zet je er dus verkoelende elementen tegenover. Dit doe je zowel in voeding als in lifestyle. Voor mij betekent dat in de praktijk: zo min mogelijk bewegend beeld na 20:00 uur ’s avonds (achter de computer zitten veroorzaakt hitte), zo min mogelijk koffie (sterk verhittend en werkt in op het zenuwsysteem), geen bikram yoga in de zomer en vooral heel mild zijn naar mezelf toe.

Betekent dit dat ik nooit meer uit balans ben? Zeer zeker niet, maar ik heb wel de controle. Ik herken (en onderken) hetgeen wat mijn klachten veroorzaakt en kan dus actief mijn kennis inzetten om deze aan te pakken. Ik heb privé best een pittige  tijd gehad, maar ik voel me (bijna) nooit meer zo radeloos als ik me ooit voelde. Over het algemeen word ik fris en fruitig wakker en is mijn energie niveau constant (vroeger was ik altijd moe). Door o.a. Ayurveda heb ik inzicht gekregen in waarom ik me voel zoals ik me voel, waarom ik reageer zoals ik reageer. Niet alleen in mijn privé leven, maar ook zakelijk heeft de leer mij veel geleerd.  Ik gun iedereen deze staat van bewustzijn. Mijn leven is er zoveel leuker door geworden.

Hieronder vind je 3 tips die je direct kunt toepassen.

  1. Wees heel matig met gekoelde dranken en vermijd ijsklontjes. Deze koelen de spijsvertering te veel af waardoor die niet optimaal kan functioneren en je klachten kunt krijgen zoals vermoeidheid en verkoudheid.
  2. Kook zoveel mogelijk zelf. Voor jezelf en je gezin koken is de beste manier om meer liefde aan je leven toe te voegen. Bovendien weet je als je zelf kookt, precies wat er in gaat (liefde en verse ingrediënten ipv rotzooi). Eten is bedoeld om je energie te geven, niet om energie te verliezen. In vers bereide maaltijden, gekookt met pure ingrediënten, zit de meeste energie.
  3. Houd het simpel! De kracht zit m in haalbaarheid, daarvoor is het belangrijk jezelf niet op te zadelen met allerlei regels of ingewikkelde recepten. Zoek voor doordeweeks een tiental makkelijke recepten uit die je lekker vindt en wissel deze af. Eet iedere ochtend hetzelfde ontbijt, kies lokaal geteelde groenten en fruit uit het seizoen. En maak ’s avonds wat meer zodat je genoeg overhoudt voor de lunch van de dag erna.

LEES OOK

Events

Go deep

The ultimate way to de-stress, unwind and recharge your battery. Op 24 juni organiseert Rock Your World samen met Deephouse