Selfcare

Rock Your Hormones! Over Ayurveda & PMS

PMS is het gevolg van een verstoorde hormonale balans. Typische symptomen zijn: prikkelbaarheid, negatieve gedachten over jezelf hebben, vermoeidheid, minder tegen kritiek kunnen en verdrietig zijn.

Ayurvedisch gezien speelt vooral de Pitta Dosha een rol bij Artava dhatu, de hormoonhuishouding bij vrouwen, in het bijzonder als we het hebben over PMS.

Ayurveda (is Ayurveda nog onbekend voor je? Hier vind je meer uitleg over deze wetenschap) hecht veel waarde aan het herstellen van de geestelijke en lichamelijke balans door het toevoegen van de kwaliteiten tegenovergesteld aan hetgeen uit balans is. Begrijp je m nog? Laat het me uitleggen!

PMS geeft aan dat er een verstoring is in de hormonale balans. Als we kijken naar de eigenschappen van Pitta (o.a. heet, intens, scherp, licht en vloeibaar) kun je je voorstellen dat een teveel aan Pitta (hitte) kan leiden tot prikkelbaarheid, je bent sneller geïrriteerd, hebt een korter lontje.

Wat kan je doen om de balans te herstellen?

  1. Slowdown! Je kunt niet altijd SUPERWOMAN zijn!

Dit vind ik de allerallerbelangrijkste tip. Wees lief voor jezelf, bewaak je grenzen en neem de tijd om je accu op te laden. Life is all about the yin & the yang, baby! Yin= ontspanning, het vrouwelijke. Yang is inspanning, het mannelijke. In onze maatschappij zijn we vooral gericht op Yang (doendoendoen) terwijl het ook zo belangrijk is om aandacht voor Yin te hebben (nietsdoennietsdoennietsdoen). Veel van jezelf eisen is een eigenschap die bij de Pitta Dosha hoort. Blijf altijd in de gaten houden of je niet teveel van jezelf eist en dat je je persoonlijke emmer niet laat overlopen.

Zacht voor jezelf zijn doe je door toe te geven aan je verlangens. Geef toe aan de vermoeidheid, besteed extra tijd aan jezelf door iedere avond je voetzolen in te smeren met kokosolie (werkt verkoelend) of gebruik amandelolie met etherische olie (bv. de Uplifting Foot Soak). Het is sowieso raadzaam om dagelijks aandacht aan je voeten te besteden, je voeten zijn verbonden met je geest en door het masseren hiervan kalmeer je je geest. Ik heb goede ervaringen met voetreflexmassage, vooral als je het idee hebt afgestompt te zijn kan deze techniek je weer helpen voelen.

2. Doe aan zelfonderzoek.

Wat wil jouw lichaam je vertellen wat jij niet wilt horen? Ik ga ervan uit dat je lichaam je signalen geeft zodat je geest kan oppikken dat er wellicht iets is in je leven speelt wat aandacht nodig heeft. Je lichaam blijft net zolang signalen sturen totdat je er iets aan doet! En grumpy zijn of niet lekker in je vel zitten is ook een signaal! Vraag jezelf het volgende af: negeer je op 1 of andere manier je intuïtie? Wat heb je nodig om het leven te leiden wat je wilt leiden? Je kunt je bevindingen opschrijven of bespreken met een vriendin.

3. Je bent wat je eet.

Pitta kwaliteiten zijn o.a. heet, intens en scherp. Aangezien je bij PMS klachten juist wilt kalmeren is het belangrijk om juist tegenovergesteld te eten: bv. zoet en bitter. Leg de focus op zoete appels, peren, druiven en meloen. Donkere bladgroenten zijn bitter en hebben een gunstige werking op Pitta. Rijstemelk, kokosnoot, pompoenpitten en basilicum werken verkoelend. Vermijd vooral: koffie,yoghurt, chocolade (vanwege de cafeïne), tomaten, azijn en sinaasappelsap, deze voedingsmiddelen veroorzaken teveel hitte in het lijf.

4. Drink voldoende water en kruidenthee.

To keep things going! Drink water nooit ijskoud (dat dooft je interne vuurtje waardoor je je spijsvertering kunt verstoren), maar op kamertemperatuur. In de herfst/ winter en lente kun je tussen de maaltijden door heet water drinken. Dit helpt afvalstoffen uit het lichaam te raken en bevordert de spijsvertering.  Probeer eens of onderstaand recept je klachten verlicht.

PMS-thee

Voor 5 DL

1 tl gedroogde citroenmelisse

1 tl gedroogd paardenbloemblad

1 tl gedroogde vrouwenmantel

1 tl gedroogd brandnetelblad

Doe de kruiden in een voorverwarmde theepot. Breng 5 DL water tot net onder de kook, schenk het in de theepot en doe het deksel op de pot. Laat de thee 10 minuten trekken. Drink max. vier koppen per dag (en drink dan geen andere kruidenthee).

Alle genoemde kruiden vind je bij Pit & Pit.

5. Say Yes to Kamille!

Drink voor het slapengaan een kopje kamille thee om tot rust te komen. Drenk katoenen watjes in een concentraat van kamillethee (1 zakje in klein beetje heet water laten trekken, mijn favoriet op dit moment is die van Thee Van Oordt) en leg deze op je ogen (bij bv. droge of rode ogen). Etherische olie van kamille verlaagt het stress level en vermindert een geïrriteerd gevoel. Het heeft een kalmerend effect op Pitta en helpt bij het verlagen van hormonale klachten zoals PMS. Je vindt etherische olie van Kamillie o.a. in de Uplifting Foot Soak, in de Uplifting Bath & Body Oil en in The Calming Pillow Spray.

 

Ik heb dit artikel geschreven met hulp van de informatie uit de volgende boeken:

Kruidenthee

Vrouwenlichaam, Vrouwenwijsheid

Ayurveda & Aromatherapy

De hand-outs behorende bij mijn jaaropleiding tot Ayurvedisch Therapeut, deze zijn geschreven door Frederieke Couvee.

LEES OOK