Selfcare

Keep it cool this summer: makkelijke food&lifestyle tips uit de Ayurveda.

Ayurveda betekent kennis van het leven en is de oudste gezondheidsleer ter wereld. Deze geneeskunst geeft kennis over  lichaam, ziel en geest en vertelt ons hoe we, door middel van leefstijl en voeding, een onbalans (deze veroorzaakt ziekte) van deze drie-eenheid kunnen voorkomen.

Ayurveda legt de focus op de vijf elementen-lucht,vuur,ether,water en aarde en hun rol in de natuur. Wij mensen bestaan uit deze elementen. De onderlinge verhouding tussen de elementen verschilt per individu: ieder mens is uniek. Een belangrijk onderdeel in de Ayurvedische geneeskunst is de leer van de drie dosha’s. De drie dosha’s zijn ieder opgebouwd uit twee elementen:

Ether en lucht: Vata Dosha

Vuur en water: Pitta Dosha

Water en aarde: Kapha Dosha

Volgens de Ayurveda heeft ieder seizoen invloed op ons lichaam en geest.  De zomer vindt haar wortels in Pitta Dosha. De kwaliteiten van Pitta zijn heet, oily, scherp, intens en vloeibaar. Wanneer deze dosha in balans is heb je een gezonde huid, een sterke eetlust en vertering, een goed gevoel voor humor en zijn je inzichten helder.

Maar op hete dagen kan het zijn dat de bijbehorende dosha uit balans raakt (of misschien had je al behoorlijk wat Pitta kwaliteiten in je en vormt een dagje zonnen op het strand de druppel) en te extreem wordt. Teveel Pitta in je lijf kan zorgen voor de volgende klachten:  warmte-uitslag, snel geïrriteerd of jaloers zijn. Ik heb behoorlijk wat Pitta in mijn constitutie en persoonlijk kan ik in de zomer minder goed tegen koffie (klotsende oksels), heb ik het heel snel warm in de zon (ik verbrand snel) en heb ik wat minder geduld.

Herkenbaar? Hier zijn 4 makkelijke tips om je Pitta deze zomer in balans te houden.

1. EEt Voeding die Verkoelt en VERMIJDT VOEDING DIE VERHIT

In Ayurveda draait het allemaal om balans. Dit betekent dat je op een hete dag koele dingen eet. Zo logisch als wat, toch? Dus in de zomer eet je komkommer, meloen, courgette, bessen, spinazie, kokoswater en licht verteerbare salades. Een recept voor een zomers ontbijt vind je hier. Beperk het gebruik van tomaten (zeer irriterend voor Pitta!), noten, cafeïne en knoflook.

2. EET PITTA KALMERENDE KRUIDEN

Cooling herbs zijn: koriander, basilicum, munt, venkel, kardemom en komijn.

3. Kokosolie, Kokosolie, Kokosolie

De lijst met kokosolie benefits is lang. Ayurvedisch gezien heeft kokosolie een verkoelende werking en daarmee is deze olie geschikt om de Pitta energie te balanceren. Je kunt er mee koken, gebruiken als zonnebrand of smeer je voetzolen er mee in als je niet kunt slapen vanwege de hitte.

4. keep the balance: INVEst in rest

De zomer is gezellig, je bent meer buiten er zijn meer feestjes en je drinkt waarschijnlijk daardoor wat meer alcohol dan in de winter. Helemaal geen probleem: geniet er lekker van en zoek die balans. Kies op drukke dagen eerder voor een rustige yoga les, wissel sociale afspraken af met tijd voor jezelf en laad je batterij op met meditatie of een verkoelende boswandeling. Vind je het moeilijk om te mediteren? Even op bed liggen met een rozenkwarts in je hand (en evt. muziekje op de achtergrond) doet wonderen. Rozenkwarts heeft verkoelende en kalmerende kwaliteiten en helpt je lief te zijn voor jezelf. Essentiële oliën die een verkoelende werking hebben op Pitta zijn o.a.: kamille en lavendel. Je vindt deze in de Rock Your Night Pillow Mist (om lekker te slapen!).

Bij het schrijven van dit artikel heb ik gebruik gemaakt van informatie uit de opleiding Ayurveda in je Dagelijkse Leven die ik volgde bij Frederieke Couvee.

LEES OOK

Events

Go deep

The ultimate way to de-stress, unwind and recharge your battery. Op 24 juni organiseert Rock Your World samen met Deephouse